Mégis megrendeli a vasúti személyszállítást mind a 38, korábban bezárásra ítélt vonalra a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. Ezt ma nyilatkozta
Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára, a társadalmi szervezetekkel, illetve a szakszervezetekkel a szerdai sztrájkról folytatott egyeztetést követõen a sajtónak.
Lassítanak
A megvizsgált 38 mellékvonalból 26-ra a teljes menetrendi idõszakra megrendelik a szolgáltatást, vagyis nem állítják le a személyvonatokat - ezek között van a Hegyeshalom – Csorna vonal is. A GKM szándéka azonban nem változott, csak késik: Ahol lehetséges, a közszolgáltatást az önkormányzatok bevonásával megvalósuló térségi vasúti modellel váltják majd fel. A tárca közleménye szerint a következõ idõszakban a MÁV, a Magyar Vasúti Hivatal, és a Nemzeti Vagyonkezelõ Zrt. bevonásával, az önkormányzatok véleményének figyelembevételével alakítják ki a térségi vasúti pályázatok rendszerét. Tehát a beharangozott koncepció szerint szeretne továbbra is megszabadulni a nem kifizetõdõ vonalaktól az állam, ám az eddig csak hangoztatott egyeztetések és tárgyalások most már nem maradnak el. A vállalkozók számára pályázatokat ír majd ki a minisztérium a vonalak mûködtetésérõl. Ezek lezárultáig, a tervek szerint jövõ nyárig továbbra is a MÁV H-Strat üzemelteti majd a személyszállítást az adott vonalakon - értesült az Index.hu.
TesztüzemA 38 vonalból további 12-nél nem a teljes menetrendi idõszakra hagyják meg a járatokat. A minisztérium szerint ezek mindegyike olyan szakasz, amire nincs szükség. Ám itt sem akasztják ki a személyforgalom szünetel táblát, hanem egy „több hónapos idõszak” során vizsgálják a kihasználtságot. Ez alatt még járnak a vonatok és a helyettesítésükre kitalált volánbuszok is – hogy megállapíthassák, melyik a kihasználtabb. Ez a periódus a szakszervezetek tudomása szerint februárig tart majd.
Szoci nem
Egyes sajtóforrások szerint a minisztérium mai meghátrálásában nem csak a szerdai (hazánkban egyedinek számító módon: nem konkrét célokat megfogalmazó) tiltakozó sztrájk játszik szerepet. A hírek szerint több szocialista képviselõ is szembehelyezkedett a várható döntéssel. Ezt igazolja az is, hogy
Tóth Tiborné mosonmagyaróvár és környékének országgyûlési képviselõje múlt héten televíziónknak is megerõsítette: fellépett a Hegyeshalom-Csorna vonal megmentéséért, és reménykeltõ válaszokat kapott. Úgy látszik, igaza lett.
Marad a sztrájk
Bár Garamhegyi Ábel a kedvezõ fordulat miatt reméli, hogy elmarad a szerdára tervezett munkabeszüntetés, a szakszervezetek nem fogadják el a minisztérium ajánlatát, és sztrájkolni akarnak. Indokuk szerint azért, mert a GKM az ügy történetében sorozatosan egyoldalúan döntött, és nem biztosított a 38 mellékvonal jövõje.
Hauptmann Tamás
Kapcsolódó cikkeink:
Talán megmenekül vonalunk
Szükséges de nem vállalhatóTestület elõtt a vasútügyNálunk sem mûködtetné a vasutat az állam
Vonalban maradunk