21 szárnyvonalon tervezi a személyforgalom megszüntetését a minisztérium, ám a listán nincs rajta a városunkon átmenõ Hegyeshalom-Csorna szakasz. Bár a döntés még nem született meg, nem valószínû, hogy a meglévõ 21 mellett további vonalakkal egészülne ki a felsorolás. Ezzel úgy tûnik, megmenekült a hónapokig a kivégzendõk közt számon tartott jánossomorjai személyforgalom.
Mára 21-re apadt az a júniusban még - velünk együtt - bõ nyolcvanasnak mondott lista, ahol a személyforgalom megszüntetését tervezi a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM). A tárca a MÁV-Start Zrt.-nek a 2007/2008 évi menetrend tervezésekor 10 százalékos kínálatcsökkentést írt elõ, ennek eredményeként terjesztette be a Zrt. a héten 21 szárnyvonalra terjedõ javaslatát. A vasúti reform megszorításait magán viselõ menetrendváltozás december kilencedikétõl lépne életbe, a végleges döntést a tárca október végére igérte.
Nem erõsít, nem cáfol
A Hegyeshalom-Csorna vonal júniusban még a között a 83 vonal között volt, ahol a személyszállítás megszünését igencsak elképzelhetõnek tartotta volna a minisztérium. Ezt a helyi városvezetésnek május végén el is mondták az akkor a forgalom felmérését vizsgálni kezdõ szakemberek. A mára 21-re apadt áldozatok között azonban már nem találjuk szakaszunkat. Bár a listát még nem tekinti véglegesnek a minisztérium, meg sem erõsítették azt a felvetésünket, hogy bekerülhetnek további szakaszok a listába. A vonalunkat érintõ konkrét mérési megállapításokról sem számolhatunk be, azok, a szombathelyi Közlekedésszervezõ Iroda vezetõjének korábbi közlése szerint nem nyilvánosak.
Korábbi cikkeink:
A vágány mellett vigyázzanakVonalat húznakHauptmann Tamás
HáttérFurcsa társadalmi egyeztetés, kevés megtakarításOrszágos sztrájkkal válaszolnak a mozdonyvezetõk, az érintett települések pedig a minisztérium által hangoztatott társadalmi egyeztetést kifogásolják. A vonalbezárásokkal ugyanakkor több szakértõ szerint nem lehet érdemi megtakarítást elérni. Avagy, mivel néznénk szembe, ha mégis a halállistán maradtunk volna.A tárca idén márciusban 14 szárnyvonalon szüntette meg a személyközlekedést. Mint akkor, a mostani döntések mögött is a hazai személyszállítás veszteségességének csökkentése jelent meg. Ugyanakkor a minisztérium és a MÁV Zrt. is többször elismerte már azóta, nem járt igazi eredménnyel a korábbi vonalbezárás.
Közelekedési deform?
Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára szerint a vasúti mellékvonalak megszüntetése nem járt jelentõs megtakarítással, és ha az utasok igénylik, újraindítják a forgalmat az érintett szakaszokon -idézte korábban a Magyar Nemzet Online. De a MÁV Zrt. és a parlament szakértõi is kénytelenek voltak elismerni, hogy nem jó megoldás a szárnyvonalak fölszámolása, hiszen ez legfeljebb egy-két milliárd forint megtakarítást jelent, és teljesen ellentétes az európai uniós törekvésekkel.
Húzd meg, ereszd megA MÁV és a GKM közötti egyeztetések nem folytak zökkenõmentesen: elõször a Zrt. nem is tett javaslatot személyforgalom megszüntetésére, vonalbezárásra. Ráadásul - írja az Indóház vasutas magazin - a tárgyalások eredményeképppen a végül kikényszerített halállista több mint húsz vasútvonala közül mindössze kettõ élvezhette a GKM radírját, ráadásul mindkettõ régiónkbeli szakasz: az 5. (Komárom-Székesfehérvár), és a 11. (Veszprém-Gyõr) számú vasútvonal.
Sztrájk 25-én?Az ügyben a mozdonyvezetõk is szót kértek: A Mozdonyvezetõk Szakszervezete (MOSZ) október 25-én reggel 6 óra és 8 óra között figyelmeztetõ sztrájkot hirdetett a vasúti személyszállítás teljes területén - közölte Borsik János ügyvezetõ alelnök szerdán. Azt követelik: a kormány vonja vissza a 21 mellék- és szárnyvonal megszüntetésének tervét. Fõként, mert korábbi megállapodásaik szerint velük is egyeztetni kellett volna a vonalbezárások ügyét.
Délalföldi súlypontA megszüntetések leginkább a Szeged környéki régiót érintik, ahol 239 km-en helyeznék ki a szokásos, "a vonalon a személyszállítás szünetel" - táblát. Az érintett települések több polgármestere panaszolta el a Csongrád Megyei Napilapnak, hogy az egyeztetések során nem keresték meg õket, kizárva így az önkormányzatokat és a lakosságot e közszolgáltatásról szóló döntésbõl. Pedig a minisztérium folyamatosan azt hangoztatta, egyeztet az önkormányzatokkal a minél megalapozottabb döntés érdekében. A településvezetõk nem mellékesen jegyezték meg: a vizsgálatokat jórészt nyáron, iskolai szünet alatt végezték, így számukra kérdéses, mennyire reális adatokat mutatnak a felmérések.
"Társadalmi egyeztetés" Az megkérdõjelezhetõ vizsgálati idõpontra és az igért lakossági egyeztetés hiányára korábban Televíziónk is rámutatott. A menetrendi felméréseket végzõ regionális Közlekedésszervezõ Irodák bár bejelentették, hogy felveszik a kapcsolatot a településekkel, a vizsgálati eredményeik elkészültéig a legtöbb helyen ezt nem tették meg. Jánossomorján sem.
Több település szerint már nincs értelme tiltakozni
A lakossági egyeztetéseket az irodák csak nemrég kezdték meg, a lista nyilvánosságra hozásával. Az érintett polgármesterek szerint azonban az egyeztetéseknek túl sok értelme már nincs.
Hogy is zajlanak a tárgyalások:
A HírTV tudósítása szerint a Putnok-Szilvásvárad közötti vonalról folyó egyeztetést a sajtó kizárása mellett akarta megkezdeni az illetékes közlekedési iroda. A polgármesterek azonban ennek hírére közölték: ha nem engedik be az újságírókat, kivonulnak a terembõl. A tárgyaláson ezt követõen Putnok polgármestere kijelentette: a vasútvonal megszüntetése egy falurombolással ér fel. A döntés Szilvásvárad számára is hátrány, hiszen ez a település az idegenforgalomból, turizmusból él.
Az egyeztetésen az iroda részérõl elhangzott: a döntést komoly felmérés elõzte meg, amely szerint a Putnok-Szilvásvárad közötti szakaszon az átlagos utas szám 2 fõ. Elmondták azt is: Magyarország vasúthálózata ugyan kiemelkedõ, ám az alacsony kihasználtsága miatt veszteséges. Erre Putnok polgármester csak annyit válaszolt, a személyszállítás sehol sem a világon nem gazdaságos, éppen ezért mindenütt államilag támogatják azt.
A tárgyalások végére egy biztosnak látszik, Putnok-Szilvásvárad között karácsonykor már nem járnak a vonatok.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Televíziónk az ügyben megkereste a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot, ám konkrét kérdéseinkre csak a minden sajtóorgánumhoz eljuttatott, kevés konkrétumot tartalmazó sajtóközlemény volt a válasz.
"SAJTÓKÖZLEMÉNY
GKM: társadalmi egyeztetés után születik döntés a jövõ évi menetrendekrõl
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Regionális Közlekedésszervezõ Irodák segítségével továbbra is egyeztet a közszolgáltatásban érintett társaságokkal és önkormányzatokkal a 2008. évi menetrendekrõl.
A jövõ évi vasúti és közúti menetrendek kapcsán nem döntésekrõl folynak az egyeztetések, hanem annak érdekében, hogy megalapozott döntés születhessen. Döntés a hatékonyságot szem elõtt tartó, a pazarlást felszámoló, utasbarát menetrendrõl, amely a közlekedõk érdekeit szolgálja vasúton és közúton egyaránt.
A GKM három évvel ezelõtt azzal vágott bele a vasúti közlekedés reformjába, hogy a vasút racionális, az utasigényekhez illeszkedõ menetrend szerint gyorsabb, pontosabb, tisztább, összességében vonzóbb szolgáltatásokkal álljon az utazók rendelkezésére. Ezeket a célokat kell, hogy szolgálja a 2008-as menetrend is, amely idõben az utasok rendelkezésére fog állni.
A MÁV idén és jövõre is megkapja a szükséges költségvetési forrást fejlesztési terveinek megvalósításához, és a kormány a hatékonyság növekedésébõl fakadó megtakarításból egyetlen fillért sem von ki a vasút üzemeltetésbõl és fejlesztésbõl."
A HALÁLLISTA
A 2007/2008. évi menetrendben szereplõ vonalak, amelyekre a GKM valószínûleg nem rendel személyszállítást:
* 2 sz. Almásfüzítõ-Esztergom
* 22 sz. Körmend-Zalalövõ
* 37 sz. Balatonmáriafürdõ-Somogyszob
* 42 sz. Mezõfalva-Paks
* 45 sz. Börgönd-Sárbogárd
* 47 sz. Godisa-Komló
* 64 sz. Pécs-Pécsvárad
* 65 sz. Villány-Mohács
* 78b sz. Balassagyarmat-Ipolytarnóc
* 87b sz. Szilvásvárad-Putnok
* 98b. sz. Abaújszántó-Hidasnémeti
* 103 sz. Tiszafüred-Karcag
* 107 sz. Sáránd-Létavértes
* 114 sz. Mátészalka-Csenger
* 117 sz. Tiszalök-Ohat-Pusztakócs
* 121b sz. Újszeged-Mezõhegyes
* 125a sz. Mezõhegyes-Battonya
* 125c sz. Mezõhegyes-Orosháza-Szarvas
* 126 sz. Kisszénás-Kondoros
* 127b sz. Vésztõ-Kõrösnagyharsány
* 147b sz. Szentes-Orosháza
Hauptmann Tamás