Eme, a regionális Közlekedésszervezõ Irodák által végzett felméréseket ugyanakkor több érintett önkormányzat és a sajtó is kifogásolta, mondván, nyáron, iskolaszünetben vették górcsõ alá a vonalakat. (Televíziónknak több vasúti alkalmazott is elmondta, nem egyszer találkoztak ellenõrökkel a kora hajnali, még gyér forgalmú járatokon.) A jánossomorjai vasútállomás havi átlagos pénztárforgalma ugyanakkor rendszeresen négyszázezer forint körül mozog.
A térségi vasútA térségi vasútvonallá átminõsítést kizárólag az érintett önkormányzatok kezdeményezhetik, a konkrét mûködtetési feladatokat egy üzemeltetõ társaság veheti át. ”Európában egyébként ez a jellemzõ üzemeltetési modell” - állítja az államtitkár. Közszolgálati, turisztikai, logisztikai alapon, vagy egyéb állami program résztvevõjeként mûködhetnek tovább a vonalak. A turisztikai célú üzemeltetés esetében azonban fejlesztéspolitikai eszközök (például turisztikai programok) támogathatják a további mûködést.
Az államtitkár 25-én a Magyar Televízió Az Este címû mûsorában a finanszírozást taglaló kérdésekre elmondta, egy EU direktíva szerint továbbra is az állam lesz a finanszírozója a vonalaknak abban az esetben, ha az közszolgáltatási feladatokat lát el. Az önkormányzatok illetve mûködtetõ társaságok az egyes térségi vonalak fenntartásához – eddig még nem tisztázott mértékû – állami támogatást kaphatnak. „Olyan mértékig finanszírozzuk, ahogy egy hatékony közszolgáltató vállalatot finanszírozni kell.” Az államtitkár a mûsorban nem cáfolta, hogy a finanszírozás jó részét helyileg kell majd elõteremteni.
Nem elõre menekülnek
A minisztérium szerint míg a négyzetkilométerre és lakosságszámra esõ összes vasútvonalhossz tekintetében Magyarország az elsõk között van a vizsgált európai országok közül, addig a vonalak kihasználtságában, a kilométerre esõ utasforgalom tekintetében lemarad. Az elmúlt egy évben vizsgált 64 vonalszakasz átlagos utasszáma egy járaton 23 fõ, egy kilométeren 12 fõ. A közösségi közlekedés jelenlegi módon történõ fenntartása ezért felülvizsgálatra szorul. A szakállamtitkár hangsúlyozta: nem a vasút és az autóbusz között van verseny, hiszen az egyéni -személyautóval való- közlekedés részaránya meghaladja a 60%-ot. Vonzóbbá kell tehát tenni a közösségi közlekedést, ennek azonban az lehet az útja, ha csak azokat a vonalakat tartja az állam országos hálózatban, amelyek esetében ez valóban indokolt – mondja a minisztérium. A vizsgált összesen 2.617 kilométernyi vasúti szakaszból 2.065 kilométernél ez nem merült fel. A kihasználatlanság miatt tehát nem a szolgáltatás javítása, az utasok vasútra csábítása mellett döntött a tárca.
VéleményAz államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a vizsgálat adatait, legfontosabb tanulságait a tárca
honlapján közzétették. A tanulmányhoz várják a különféle szakmai javaslatokat, hozzászólásokat is.
Kapcsolódó anyagokVonalban maradunkHauptmann Tamás