Híroldal menü
· Foldal
· Archív hírek
· Szavazások

Keresés



Bejelentkezés
Felhasznlnv

Jelsz

Mg nem vagy a felhasznlnk? Regisztrlj, ingyenes!

Regionális Képújság Rendszer

Hirdessen 7 telepls 4600 hztartsban 0-24 rig!

  • Bsrkny
  • Jnossomorja
  • Mosonszolnok
  • Hegyeshalom
  • Kimle
  • Halszi
  • Mriaklnok

 


Hirdetésfelvétel

Balassi Bálint Mûvelõdési Ház könyvtárában
hétfõn 9-12, 14-16 óráig
szerdán 9-12, 14-16 óráig
pénteken 9-12 óráig

Tel/Fax: (96) 225-003

e-mail: hirdetes@jtv.hu


UNGERMIX VIDEOTÉKA ÉS PÉNZVÁLTÓ
Hétfõtõl péntekig:
7:30-12:00, 13:30-19:30
Szombaton:
7:30-12:00, 15:00-19:30
Vasárnap:
15:30-19:30


Hirdetésfelvételi ûrlap letöltése

Képújság hirdetési díjszabás
  

Nálunk sem mûködtetné a vasutat az állam
Dtum: 2007. oktber 26. pntek, 22:43


A gazdaság tárca térségi vasúttá minõsítve az önkormányzatokra bízná 38 vasúti vonalon a személyforgalom mûködtetésének folytatását. Ez azt is jelentheti, hogy a finanszírozás egy részét máshonnan kell elõteremteniük az érintett településeknek. Így akár meg is szûnhet a személyszállítás több szárnyvonalon. A 38-as listán ott találjuk a Hegyeshalom–Csorna közötti szakaszt is.


Mossa kezeit

Radikális megszüntetés helyett most az önkormányzatokhoz passzolta a gazdaságtalan szárnyvonalak mûködtetésének labdáját a minisztérium. A nemrég még a személyforgalom megszüntetésére ítélt 21 szakasz mellé további 17 vonalat emelve immár 38 szárnyvonal létét tette kétségessé a gazdasági tárca. Az utasforgalom vizsgálatai alapján ezeken nem indokolt, hogy az országos hálózat keretében mûködtesse tovább azokat az állam. E vonalak az érintett önkormányzatok kezdeményezésére térségi vasútvonallá átminõsítve továbbra is fennmaradhatnak – mondta Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) infrastruktúráért felelõs szakállamtitkára az önkormányzati szövetségek, valamint az érintett társadalmi és érdekvédelmi szervezetek részvételével tartott fórumon október 25-én.

Kevesen utaznak nálunk is

A vonalak között a településünkön átmenõ, 39 kilométeres Hegyeshalom-Csorna vonal is szerepel. Az adatok szerint itt 309 fõ utazik naponta, és egyszerre átlagosan 19-en vannak a szerelvényeken. Ezzel mûködése nem gazdaságos.

Eme, a regionális Közlekedésszervezõ Irodák által végzett felméréseket ugyanakkor több érintett önkormányzat és a sajtó is kifogásolta, mondván, nyáron, iskolaszünetben vették górcsõ alá a vonalakat. (Televíziónknak több vasúti alkalmazott is elmondta, nem egyszer találkoztak ellenõrökkel a kora hajnali, még gyér forgalmú járatokon.) A jánossomorjai vasútállomás havi átlagos pénztárforgalma ugyanakkor rendszeresen négyszázezer forint körül mozog.

A térségi vasút

A térségi vasútvonallá átminõsítést kizárólag az érintett önkormányzatok kezdeményezhetik, a konkrét mûködtetési feladatokat egy üzemeltetõ társaság veheti át. ”Európában egyébként ez a jellemzõ üzemeltetési modell” - állítja az államtitkár. Közszolgálati, turisztikai, logisztikai alapon, vagy egyéb állami program résztvevõjeként mûködhetnek tovább a vonalak. A turisztikai célú üzemeltetés esetében azonban fejlesztéspolitikai eszközök (például turisztikai programok) támogathatják a további mûködést.

Az államtitkár 25-én a Magyar Televízió Az Este címû mûsorában a finanszírozást taglaló kérdésekre elmondta, egy EU direktíva szerint továbbra is az állam lesz a finanszírozója a vonalaknak abban az esetben, ha az közszolgáltatási feladatokat lát el. Az önkormányzatok illetve mûködtetõ társaságok az egyes térségi vonalak fenntartásához – eddig még nem tisztázott mértékû – állami támogatást kaphatnak. „Olyan mértékig finanszírozzuk, ahogy egy hatékony közszolgáltató vállalatot finanszírozni kell.” Az államtitkár a mûsorban nem cáfolta, hogy a finanszírozás jó részét helyileg kell majd elõteremteni.

Nem elõre menekülnek

A minisztérium szerint míg a négyzetkilométerre és lakosságszámra esõ összes vasútvonalhossz tekintetében Magyarország az elsõk között van a vizsgált európai országok közül, addig a vonalak kihasználtságában, a kilométerre esõ utasforgalom tekintetében lemarad. Az elmúlt egy évben vizsgált 64 vonalszakasz átlagos utasszáma egy járaton 23 fõ, egy kilométeren 12 fõ. A közösségi közlekedés jelenlegi módon történõ fenntartása ezért felülvizsgálatra szorul. A szakállamtitkár hangsúlyozta: nem a vasút és az autóbusz között van verseny, hiszen az egyéni -személyautóval való-  közlekedés részaránya meghaladja a 60%-ot. Vonzóbbá kell tehát tenni a közösségi közlekedést, ennek azonban az lehet az útja, ha csak azokat a vonalakat tartja az állam országos hálózatban, amelyek esetében ez valóban indokolt – mondja a minisztérium. A vizsgált összesen 2.617 kilométernyi vasúti szakaszból 2.065 kilométernél ez nem merült fel. A kihasználatlanság miatt tehát nem a szolgáltatás javítása, az utasok vasútra csábítása mellett döntött a tárca.

Vélemény

Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a vizsgálat adatait, legfontosabb tanulságait a tárca honlapján közzétették. A tanulmányhoz várják a különféle szakmai javaslatokat, hozzászólásokat is.


Kapcsolódó anyagok
Vonalban maradunk



Hauptmann Tamás




 
Kapcsold rovatok

JTV hír

  
Szavazás
Ön szerint hatásos lesz a jánossomorjai biztonságikamera-rendszer?

Igen, ez elrettentheti a bûnözõket.
Csak ha sok kamerát szerelnek fel...
Már kevés, de jól elhelyezett kamera is hatásos...
Talán nem váltja be teljesen a reményeket...
Egyáltalán nem bízok benne.



Eredmnyek
Szavazsok

Szavazat 177

Partnereink






hirdets










HÍROLDAL | MÛSOROK | KÉPÚJSÁG | TELEVÍZIÓNKRÓL | REKLÁM ÉS SZOLGÁLTATÁS | ELÉRHETÕSÉG | FÓRUM
Impresszum | Reklám ajánlat | Adatvédelem | RSS hírek (XML)



Minden jog fenntartva © Jánossomorja Televízió



Jánossomorja TV - Otthon a képernyõn


Az oldal motorjt a PHP-NUKE szolgltatja. GNU/GPL license. Minden jog fenntartva.

Oldalkszts: 0.08 msodperc