Korábban közel hétezer kamion haladt át naponta Jánossomorján. Mára ez a szám háromezerre csökkent, jórészt az éjszakai korlátozást miatt. De nappal még mindig óriási a kamionforgalom. Mosonudvar, Bősárkány és Jánossomorja tovább küzd azért, hogy ősztől nappal is elviselhető legyen a főút mellett az élet.

Továbbra is zakatolnak a kamionok a 86-oson. De csak nappal. Éjszaka csendes már a Rákóczi utca. Pontosan két éve, hogy az éjszakai korlátozás nem engedi a Mosonmagyaróvár és Csorna közötti szakaszra a tranzit teherforgalmat este 10 és reggel 6 óra között. A nappal azonban egészen más. Sok lakó elmondja, éjszaka már csend van 10 óra után, ám a szekrény remegő poharain meghallani, hogy elmúlt-e már reggel hat óra.

Nem kispályás adatok

A forgalmi adatok szerint két év alatt hétezerről háromezer járműre csökkent a napi teherforgalom. Ez valóban az éjszakai korlátozásnak köszönhető, a rendőrség által e szakaszon kiosztott bírság már több millióra rúg. De az is közrejátszhat, hogy több kamion az autópályán megépült tengelysúlymérő-állomás miatt nem tér le a 86-osra. Mindez azonban így sem hozott elegendő eredményt. Még nincs itt a tavaszi ingázó-szezon, de összesen több mint 16 ezer jármű megy át naponta Jánossomorján. A megye útjai között is csak két zsúfoltabb létezik, személy és teherforgalomban egyaránt: Az egyik az autópálya, a másik pedig az M15-ös autóút Rajka a felé. A 86-os forgalma még az M85-os autóutat és a régi 1-es főutat is lekörözi. Az M85-ös autóúton közel 1500 járművel kevesebb a napi forgalom, teherjármű is több mint napi ezerrel kevesebb. Az 1-es főúton is csak nem egészen 8000 jármű halad át, alig több, mint 400 teherjárművel.

 

Átérni az úton is fellélegzés sok idősnek és gyereknek…

A Közlekedési Információs Rendszer és Adatbázis (kira.gov.hu) szerint Jánossomorján a Leier előtti szakaszon jelenleg naponta átlagosan több mint 16,6 ezer jármű halad el, ebből 2881 nehéz-gépjármű. Az Andau felé induló 8507-es úton a Jánossomorja előtti szakaszon több mint 2700 jármű közlekedik naponta, ebből nehéz jármű átlagosan 4. A város Csorna felé eső határán a 86-os úton több mint 9100 jármű megy el naponta, ebből 2015 nehéz-gépjármű. Vagyis Jánossomorjára napi 4800 jármű forgalma irányul, ebből nehéz-gépjármű 862. Ekkora a város által bonyolított teherforgalom napi átlaga. A Jánossomorján átmenő 86-os főút teherforgalmának több mint kétharmada átmenő forgalom. Az is beszédes, hogy a határ felé menő úton összesen jelenleg napi átlagban 3000 jármű halad, akkor, amikor a mezőgazdasági idénymunkák még el sem kezdődtek, az ingázók még távol vannak.

Mosonudvaron saját forgalomszámlálást végzett az önkormányzat januárban. Az ő adataik is közel ezeket az adatokat igazolták, 13 ezer jármű és közel 3000 kamion egy január közepi hétköznapon. De a falu, amelynek határát átszel a főút, abszurditásba hajló gonddal is küzd. Buszmegállója az út túloldalán van, ám gyalogátkelő nem vezet oda. A buszjáratok sem kanyarodnak le az utcákba, évek óta nem jut dűlőre a vállalattal a település. Mosonudvar is egyedül az elterelésben reménykedik, mondta el Rinczki Lajos polgármester.

Csillagkapu – A mosonudvari buszmegálló…

Jánossomorja Város Önkormányzata évek óta harcol a javulásért. Éjszakai tiltást vezetett be, gyalogátkelőt létesített, rendőrségi ellenőrzéseket szorgalmazott, de a legnagyobb eredmény, hogy kimondatta az Unióval, az útjavítás 5 éves moratóriumának lejártával, november 17-étől nincs akadálya a teherforgalom elterelésének. Mert az éjszakai csend ellenére a nappali veszélyhelyzet továbbra is rémálom az itt élők számára. Ráadásul a 8 éve felújított út mára már számos szakaszon kritikán aluli állapotban van. A jánossomorjai főutcán is számos alkalommal kellett kátyúzni, például az óvoda előtt.

Az autópálya és az M85-ös felé való tranzit teherfogalom elterelés érdekében való összefogásra egy év eleji tanácskozáson kérte Mosonudvart és Bősárkányt is Jánossomorja, és ebben megkapta az érintett hatóságok egyetértését is. Ráadásul az útdíj-rendszerben is olcsóbb jelenleg a 86-oson végigdübörögni és átmenni Csornán, mint az elkerülőt választani. A települések számára érthetetlen helyzetet is kiküszöbölné az elterelés.

A végső döntésért az illetékes minisztériummal kezd egyeztetéseket a három település – a remények szerint márciustól. Azzal a minisztériummal, amely korábban már támogatásáról biztosította az ügyet.

Az utat 2011-ben újították meg, ám a munkák hivatalosan csak 2014-ben értek véget. Innentől öt évig változatlanul kellett hagyni az út használatát, ám ez november 17-én lejár. Ekkorra már Jánossomorja szeretné bevezetni az Unió által is elfogadott elterelést.

JTV – HT

 

 

 

 

 

 

 

-hirdetés- -hirdetés-