Az illetékes hatóságok is támogatják a tranzit teherforgalom elterelését a 86-os főút Jánossomorján is átmenő szakaszán. Ennek érdekében ültek össze Jánossomorja, Bősárkány és Mosonudvar vezetői az illetékes hatóságok képviselőivel múlt csütörtökön, a városházán.

Lőrincz György polgármester elmondta, a 86-os főút Csorna és Mosonmagyaróvár közötti szakasza mentén élők 2015 óta küzdenek a tranzit teherforgalom autópálya és M85-ös elkerülő út felé való átterelése érdekében. A 2011-ben elvégzett Uniós forrású útfelújítás azonban jogilag csak 2014-ben zárult le, öt évig pedig nem lehetett változtatni az út használatán az Uniós szabályok szerint. Bár az út minősége húzta volna eddig, jegyezték meg a települések képviselői. Az ötéves moratórium idén november 17-én telik le. Ezt a megállapítást az előző években indított akciójával érte el Jánossomorja önkormányzata, így, ha akkor nem is értünk el sikert, fontos volt, hogy határidőt mondattunk ki az illetékesekkel – utalt erre Lőrincz György polgármester, az ügy kezdeményezője. Mindezért már tavaly megkezdte a terelés érvényre juttatását Jánossomorja, hogy a hivatalos ügymenet véget érhessen a határidő lejártára.

 

 

A mostani, első ülésen a Közlekedési Hatóság, a rendőrség és a legfontosabb szereplő, a Magyar Közút is részt vett. Fontos tény, hogy mindenki egyetértett a megoldási javaslattal. Hangsúlyozva, hogy a döntő szót az illetékes minisztérium kell, hogy kimondja. Ez pedig azért örömteli, mert a szaktárca, az Innovációs és Technológiai Minisztérium a múlt héten jelentette ki, támogatja a tranzit elterelését és asztalhoz ülne az érintett településekkel. (Lásd korábbi cikkünket!)

A rendőrség szerint a terelés megnehezítheti az amúgy is zsúfolt, és háromsávosításra váró M1-es autópálya forgalmát Mosonmagyaróvár és Győr között. Azonban a településeken lakókat, az erre utazókat érő közlekedési veszély és a légszennyezés csökkenne, hangsúlyozták a települések vezetői, akik szerint ez sokkal lényegesebb szempont.

Érthetetlen helyzet, hogy jelenleg az útdíjfizetési tarifák szerint olcsóbb a 86-os Mosonmagyaróvár – Csorna szakaszán végigmenni, majd átmenni Csorna belterületén, mint megkerülni azt a pályán és az elkerülőn át. A többlettávolság nagyjából húsz kilométer. A szakemberek szerint ez a kettő együttesen okozza, hogy a Dél felé induló tranzit szállítmányok nem választják az autópályát és az elkerülőt. Ezen kell, hogy változtasson egy új szabályozás.

 

 

Részeredményeket eddig is értek el a települések. A korábbi 7 ezer feletti napi teherforgalom közel 3 ezerre mérséklődött a tavaly városunkban is bevezetett éjszakai korlátozás miatt – a közútkezelő adatai szerint. (Az ülésen a települések fenntartással fogadták ezeket a számokat és felmerült egy saját forgalomszámlálás szükségessége is.) A rendőrség ezt napi szinten ellenőrzi, beszédes, hogy már több millió forintra rúg a kiszabott bírság.

A tárgyaláson a közútkezelő illetékesei szorgalmazták, a települések számára a legjobb megoldás az elkerülő utak megépítése lenne. Erre azonban továbbra is kevés esély mutatkozik. Mindenesetre a közútkezelő kérte, a terelés bevezetése után is szorgalmazzák a települések az elkerülő megépítését, mert a személyautó-forgalom is nagy a szakaszon.

 


A jelenlegi tiltó tábla Bősárkány határában

 

A fórum másik kérdése volt, hogy miként mentesülhetnek a tiltás alól a teherforgalmat bonyolító helyi cégek. A közútkezelő szerint egyedi engedélyek segíthetnek a gondon, amiket a helyi jegyzők és a Magyar Közút közösen ad majd ki. Pontosabban a jegyző által kiadott igazolás után a Magyar Közút ad engedélyt a cégeknek, beszállítóknak, de a gyárakat érintő célforgalom engedélyezésével is kombinálható a korlátozás. A legfontosabb pedig, hogy a tiltás életbe lépésével a nemzetközi forgalmat nem is engedik majd erre az útdíjfizető-rendszerek, és újra a régi, veszélytelenebb időszak tér vissza a településekre. Az átmenő kamion ugyanis nem is tud majd jegyet váltani e szakaszra. Aki pedig jogosultság nélkül tiltott szakaszra téved, súlyos bírságokra számíthat.

 

Nem elterelés, visszaállítás

 

Szalay Imre, bősárkányi polgármester hangsúlyozta, az Uniós csatlakozás másnapján már érezhető volt a megemelkedett forgalom. Ezért ő most sem elterelésként, hanem az eredeti állapot visszaállításaként tekint a teherforgalom kitiltására. Mindig terelést mondanak. Nem tereljük el a forgalmat, hanem visszaállítjuk azt az állapotot, ami volt. Hiszen az autópályák azért épültek, hogy ez a tranzit teherforgalom arra menjen. Öröm számomra, hogy megvan a konkrét céldátum, és ahogy hallottuk, nagyon egyszerűen meg lehet állapítani, hogy ki az, aki ide jön, ki az, aki átrobog az országon, és ez a három település szenved miattuk.”

Jánossomorja azt is hangsúlyozta a hatóságok kérdésére, hogy ilyen módú terelésre van példa már az országban, a 35-ös főút egy szakaszán, ahol szintén Uniós forrású útszakaszról terelték le a településeken gondot okozó tranzit forgalmat.

 

 

Lőrincz György kiemelte, érthetetlen, hogy az országon átmenő teherszállítmányok, kamionok miért nem vonaton teszik meg ezt az utat, mikor már rendelkezésre áll a villamosított vonal is Hegyeshalom és Csorna között is. Ez a környezetvédelmi szempontokkal és az Unió vasúti forgalmat erősíteni kívánó céljaival is egyezik. Mégsem mozdul e felé semmi. A minisztériumi tárgyalások során erre is le kell világítani, mondta a jánossomorjai polgármester.

A három település a következő napokban felveszi a kapcsolatot a minisztériummal, hogy folytassa a tárgyalásokat.

 

JTV – HT

 

 

 

-hirdetés- -hirdetés-