Ősztől már biztonságosabban kerekezhetünk a belterületi főút mentén. A beruházás történelmi, és nagy segítséget nyújt a város lakosságának, a munkálatok alatt azonban sok lakó türelmére, megértésére számít Jánossomorja. A héten indult munkálatok alatt a helyszínen, korábban pedig lakossági fórumon is igyekezett az önkormányzat minden felmerülő problémát megbeszélni a lakókkal.

A két hete a művelődési házban tartott fórumon nemcsak a város, hanem a tervezők és a projektet egyszerre, két különböző helyszínen elkezdő két kivitelező cég mérnökei is együttműködésre kérték a város lakosságát. Mint mondták, lesznek a munkák során a helyszínen felmerülő problémák, amiket a helyszínen, az építkezés vezetőjével meg lehet majd beszélni, bár biztos lesznek olyan kérések is, amiknek nem tud eleget tenni a nagyon szigorú szabályozás miatt a projekt.

A kerékpárút a Terület- És Településfejlesztési Operatív Programon (TOP-3.1.1.-15-GM1-2016-00015 azonosító számú projekt) belül, 348 millió forintos, teljes egészében európai uniós támogatásból épül meg október végéig, 4,3 kilométeren épített kerékpáros létesítménnyel, 1,1 kilométeren festett és táblás útvonallal.

 

Több módon szeli majd ketté a kerékpárút Jánossomorját a Bajcsy-Zsilinszky utcától a Tarcsaiig. A főút szűk házsorai miatt tényleges, elkülönült kerékpárút kevés helyen létesülhet, zömmel kétoldali kerékpársávval bővül az útszélesség. Ezeket a meglévő burkolathoz illesztik, olyan megerősítéssel, hogy elbírja a nehéz-gépjárművek forgalmát. A Bajcsy-Zsilinszky utcában felfestéssel is megerősített, de a meglévőn alapuló kerékpárút várja majd a kerekeseket. A szentpéteri gödört és a Szabadság parkot érintő részénél a kerékpárút a most még kavicsos utcákon halad majd, amik aszfaltburkolatot kapnak. Itt is sok egyeztetésre lesz szükség a lakókkal, ami a fórumon el is kezdődött.

 

 

A vasúti átjárót nem bontják meg nagyon, innen pedig a könyvtárig kétoldali kerékpársávval szélesedik az út, ahogy a Dózsa György és Szent István utcákon is, egészen a Szent István parkig. Meglepő, de a szakemberek szerint ez sokkal biztonságosabb, mint az út mellett haladó kerékpárút. Bella Sándor a városüzemeltető vezetője hangsúlyozta, első hallásra azt gondolná az ember, hogy az utaktól távolabb futó kerékpárutak biztonságosabbak, de a statisztikák egyértelműen kimutatták, hogy az út mellett, azzal egybeépítetten futó kerékpársávoknál sokkal kisebb a balesetek száma, mert az autós folyamatosan látja a kerékpárost és sokkal jobban ügyel rá. Az előbbi esetekben azonban sok baleset adódik akkor, amikor a távolabb lévő kerékpárút keresztezi az utat, vagy hirtelen bevezeti a kerékpárforgalmat a gépjárművek sávjába.

Két helyen a kerékpárút megkerüli a szűk főutcát, hogy gyorsabb, biztosabb átkelést kínáljon. De az ide tartó kerékpárosok biztonságát is igyekeztek fokozni nyitott kerékpársávval. Így míg a Szabadság utcában nyitott kerékpársáv is védi a bringásokat, a belvárost a Dicsőfi utcán megkerülhetjük majd. Hasonló lesz a helyzet a Kossuth utca és a Szent István utca kínálta lehetőségnél is. A helyi kerékpárosok örülnek a beruházásnak, és az alternatív útvonalaknak is. Jakab Tibor, a Társasköri Kerékpáros Klub egyik vezetője elmondta, az áthaladó bringás turisták számára mindenképpen nagy előny lesz a forgalom és a veszély kikerülése, és a város egyik végéből a másikig tekerő helyieknek is biztonságosabb lesz a közlekedés. Mint mondta, reméli, hogy ezt minél gyorsabban követi majd a határig illetve Mosonmagyaróvárig, a Szigetközig húzódó bringaút megépítése.

 

 

Sok lakó is felszólalt a kapubejárók és a parkolási kérdések miatt, hiszen a kerékpárútra egyáltalán, a gyalogjárdára pedig korlátozottan lehet parkolni. Ez sok esetben nehézzé teszi a család ház elé való beállását. Van azonban, ahol nagyon kicsi a hely, itt további megoldáskeresésre van szükség, ilyen például a Bajcsy-Zsilinszky Endre utca 86-os főút melletti szakasza, ahol már most is szűkösek a parkolási, bejárási lehetőségek.

A város közlekedési szemléletét is alapjaiban változtatja meg a kerékpárút, hiszen a bringásokat sokkal jobban figyelő közlekedési morált kell kialakítani. Lőrincz György polgármester hangsúlyozta, a város és a pályázat célja, hogy ne csak egyszerűen kerékpáros lehetőségek jöjjenek létre a városban, hanem a közlekedési szemlélet is alapvetően a kerékpárosokat jobban óvó, mindkét fél részéről felelősebb legyen.

 

 

A kerékpárút a város belterületét vágja át, folytatása Mosonmagyaróvár és Andau irányába a város további célja lesz. De a Rákóczi utca mentén haladó kerékpár-forgalom, illetve a két iskola biztonságos bringás összekötése is feladata lesz a városnak a jövőben.

 

 

Állami és önkormányzati forrásból a Szent István utcán és a vasúti átjáró előtt is burkolatjavítás kíséri a pályázatot, amit a város sikeresen hangolt össze a kerékpáros munkákkal. A munkák miatt forgalomterelésekre kell számítania a lakóknak, ami kisebb mértékben érintheti a buszközlekedést is.

A kerékpárút építésének részleteiről a város honlapján is tájékozódhatnak!

 

 

JTV – HT

 

 

 

 

-hirdetés- -hirdetés-