A legszomorúbb forgatókönyv szerint két évet is késlekedhet a tranzit teherforgalom elterelése Jánossomorjáról, annak ellenére, hogy a támogatás biztos, a kerülőút pedig elkészült. Az ok pedig egy apró szabály. A város most azért szállna síkra, hogy ne akadályozza meg semmi a késlekedést.

Elképzelhető, hogy még sokáig nem valósul meg a tranzit kamionforgalom elterelése a 86-os főút Mosonmagyaróvár-Csorna közötti szakaszán. Az önkormányzat az elmúlt hónapokban minden követ megmozgatott, hogy az M85 elkerülő átadása után a kamionokat az autópálya és a gyorsforgalmi, elkerülő szakaszok segítségével a Győr-Csorna vonalra tereljék a hatóságok. A kedvező eredmény is megszületett, mára az összes megkeresett illetékes szerv támogatja az ötletet, és megvalósíthatónak találja. Szeptember 9-én a csornai elkerülőt is átadták, ami az elterelés feltétele volt. Ennek ellenére most úgy néz ki, hogy bár mindenki akarja és végre megoldhatná, nem biztos, hogy elterelhetik a kamionokat.

A főutunkat ugyanis EU forrásból erősítették meg 11,5 tonnás tengelyterhelésre. Az Uniós útfelújítások szokásos kitétele, hogy az utat legkevesebb öt évig használni kell ebben a funkcióban, nem nyúlhatnak hozzá. Ez átírhatja a terveket. Elképzelhető, hogy ki kell várni, amíg le nem telik a meghatározott öt év. A munkát koordináló Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. például attól tart, ha elterelnénk a forgalmat, azzal együtt esetleg vissza kellene fizetni a beruházás költségeit.

Lőrincz György polgármester elmondta, komoly, de talán nem leküzdhetetlen akadályt jelent ez a szabály. Mindent megtesznek azért, hogy tisztázzák a helyzetet, szorgalmazzák az illetékeseknél a változást, és minél gyorsabban megvalósuljon a mindenki által támogatott elterelés. Szomorú dolog lenne, ha egy bürokratikus szabály lenne az egyedüli, ami meggátolná, hogy több ezer ember fellélegezhessen, és fennmaradjon egy élhetetlen, életveszélyes helyzet. Ez pont nem az Unió szellemisége szerinti.

 

A közelmúltban több tranzitkamion is balesetet szenvedett Jánossomorján

A 11 és fél tonnás tengelyterhelésre való burkolat-megerősítés több mint kétmilliárd forintba került a 86-os főút Csorna és Mosonmagyaróvár közötti, 33 kilométeres útszakaszán. Az Új Széchenyi Terv Uniós forrásaiból végezte el a munkát a Teerag-Asdag Kft.

2016 júliusa? 2016 szeptembere? 2017 júliusa?

Az sem egészen tiszta, hogy mikor is telhet le az az ominózus öt év. Az útjavítást 2010 nyarán kezdték el és 2011 nyarára ígérték a befejezést. Az utolsó munkálatok 2011. szeptember közepére készültek el. A történet azonban csavaros. Az utat ugyanis egy évvel később, 2012. július 19-én adta át ünnepélyesen Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár a kivitelező Jánossomorja és Bősárkány közötti betonkeverő-telepén. Azért ekkor, mert kisebb földvásárlások elhúzódtak, és azok jogi procedúrája csak addigra fejeződött be. Akkor már közel egy éve használták a felújított utat.


Azt reméltük, az idei télre már szokatlan lesz ez a látvány…

Az út forgalmának csökkentésére több kisebb módot is megpróbáltak, remélték például, hogy a bősárkányi időkorlátozás, illetve az útdíj csökkenti a forgalmat, ám érezhető változást semmi sem hozott. Az elmúlt hónapokban több kamionos baleset történt Jánossomorján, az útszakasz pedig az ország legveszélyesebb szakaszai között előkelő helyet foglal el.

Átadták az elkerülőt

“Szeptember 9-én szerdán átadták az elkerülő út észak-déli szakaszát, megszabadítva ezzel napi 25 ezer jármű kétharmadától Csornát. Szabad lett az út Győrig az M85-ös autóúton is, mivel megnyitották a még hiányzó Csorna-Kóny szakaszt. Kiürült Csorna belvárosa szerda estére, a település fellélegzett. A Csorna-Győr távolságot körülbelül 25 perc alatt lehet ezután megtenni. Az átadóünnepsége Áder János köztársasági elnök rámutatott: a Kónytól Csornáig tartó, illetve a Csornát elkerülő szakasz megépítésével és átadásával fellégezhet a város. Emlékeztetett: a tízezres kisvároson naponta mintegy 16 ezer autó halad át, amelynek negyede teherautó.” -írja a Kisalföld napilap.

 

JTV

-hirdetés- -hirdetés-