A megyei közgyűlés is egyetért az átmenő teherforgalom kitiltásával a 86-os főút Mosonmagyaróvár és Csorna közötti szakaszáról. Jánossomorja levélben fordult a testülethez, hogy megszerezze támogatását a régen várt eltereléshez. A változás a csornai elkerülő út őszre tervezett átadásával valósulhat meg, ami 10-15 km-es kerülőre kényszeríti ugyan a tranzitforgalmat, ám jobb utat kínál, és szinte felszabadítja a településeket.

– „Bár ez még nem az annyira várt végső szó, ám jelentős diplomáciai sikernek értékelhetjük, hogy a megyei testület mögénk áll, támogatja a kérdést. Ez egy fontos lépés, sokat nyomhat a latba, így rendkívül örülünk neki, és köszönjük!” – Így kommentálta a döntést Lőrincz György polgármester, aki Bősárkány vezetőjével, Szalay Imrével együtt folyamodott a megyéhez.

Németh Zoltánt, a megyei közgyűlés elnökét, és a teljes közgyűlést keresték meg, több szomszédos település egyetértésével. A testület legutóbbi ülésén támogatja a kezdeményezést, bár a végső szót nem ők mondják ki, hanem a Magyar Közút N. Zrt. Azért döntöttek most hogy maradjon idő az előkészítésre.

 

A levél tartalma

 

A levél rámutatott, hogy a településeket napi szinten több ezer jármű vágtat át, melyek legnagyobb része tranzitforgalomban részt vevő külföldi kamion. A 86-os főút Jánossomorja és Mosonmagyaróvár közötti része az ország egyik legveszélyesebb, leghalálosabb szakasza, ezt tavaly mondta ki egy felmérés, amely Európában összesen 15 ezer kilométernyi, hazánkban közel 3000 kilométernyi útszakaszt vizsgált. Eredményeik szerint hazánk 34 feketével jelzett szakaszából a legtöbb kétszámjegyű főúton lévő rész a 86-oson vár az utazóra. Ezek egyike a miénk.

 

A 86-os főút Mosonmagyaróvár és Csorna közötti szakasza mellett élő polgárok számára a biztonság és a normális életviszonyok elérésének egyetlen – realitással bíró – esélye az, ha eltereljük a tranzit teherforgalmat. Erre most lehetőség nyílik, nyomatékosított a levél, hiszen Kovács Gábor a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója tavaly ősszel úgy nyilatkozott, az M85-ös gyorsforgalmi út elkészülte után el lehet terelni az M1-es autópálya és Csorna felé a forgalmat. Ennek akkor infrastrukturális és jogi akadálya sem lesz. A Zrt. szakemberei már tanulmányozzák a kérdést. Ezzel ugyan nem egészen 20 kilométerrel meghosszabbodhat a fuvarozók útiránya, ám jelentősen csökkenne a 86-os melletti veszélyforrás és zajártalom. A szakasz elkészülte, úgy tudjuk, idén őszre várható.

Az igazgató állította: a forgalomszervezés felülírhatja az áruszállítás érdekeit, hiszen mind a veszélyesség, mind a zajártalom az elterelés mellett szól. Pár éve a szomszédos Bősárkány önkormányzata felmérette a zajterhelést, ami jóval a határérték feletti lett, így elérte, hogy a településről éjszaka kitiltották a teherforgalmat. A bősárkányi zajterhelés miatt perekről és magas kártérítési összegekről is szó eshet. Értelemszerűen ez a forgalom Jánossomorján is átmegy.

 

 

Továbbá a 86-os főút a téli védekezésében rendszeres gondot okoz, hogy a kamionok hamar tehetetlenné válnak egy hófúvásnál, havazásnál, a sok leálló teherautó miatt megreked a forgalom. Ez az elmúlt teleken már több alkalommal hosszú órákra elzárta Jánossomorja várost.

A levél felhívta a figyelmet arra is, hogy az út mellett Jánossomorján egy iskola és egy óvoda is működik. A diákok, ovisok átkelése, a közlekedés biztonságosabbá válna, a városrész főutcájának rehabilitálása, vízelvezetési és kerékpárutas fejlesztése is elérhető közelségbe kerülne.

A város reméli, a megye hathatós támogatásával a terv minél hamarabb megvalósul, nem szenved késedelmet, vagy nem marad asztalfiókban.

 

 

JTV

-hirdetés- -hirdetés-