Egy szavazattal, de az iskola-összevonás mellett döntött a képviselő-testület. A korábbiak szerint így a felújított jánosi iskolába járnak majd a péteri diákok 2014-től. A város biztosítja az alsósok iskolabuszos szállítását, a nemzetiségi német nyelvoktatást, kerékpárutat épít, és a Klafszky-iskola főépületét közösségi célra használja majd.

Szoros eredménnyel ugyan, de újra a régi tervek győztek a testületi ülésen. Dr. Mihályi Zsuzsanna, Gotsch János, Winkler László és Wennesz József az összevonás ellen, Dr. Kurunczi Károly, Balsay Sándor, Luka János, Bella Zsolt, Lőrincz Györgypedig az egyesítés mellett szavazott a szerdai, több mint négy és fél órás képviselő-testületi ülésen az iskola kérdésében.

Közel húsz szentpéteri szülő jelent meg a szerdai ülésen, ahol első és legfontosabb napirendként tárgyalták újra a két iskola összevonásának kérdését. Korábban a szülők alkotta csoport 400 aláírást gyűjtött össze a téma ismételt megvitatása, az iskola helyben tartása érdekében. Most érveiket, javaslataikat összegyűjtve tárták a testület elé. Szerintük egy Bartók Béla utcára néző új szárny emelése, és a műemléki védelemre érdemes főutcai épület megőrzése lenne a megoldás a gondokra.
A kérdésben 2010 februárjában döntött a testület, egy felújított és kibővített szentjánosi iskolában való összevonás mellett – akkor egy tartózkodás és csupa igen szavazat mellett. Most elhangzott, egy péteri, új szárny emelése és egy korszerű tornaterem építése 240 millió forintot tesz ki, míg csak a péteri diákok jánosra vitele érdekében nagyjából 100 milliós bővítésre volna szükség.
Az összevonás hosszú távon nagyban csökkentené az önkormányzat költségeit. A péteri osztálylétszámok alacsonyak, így jóval drágább egy gyerek taníttatása, mint Jánoson. A csoportbontások, a törvények létszám-rendelkezései miatt is megfelelőbb lenne állandó, 20 fő körüli osztályokat indítani, amire csak az összevonás adhat lehetőséget.
Az egyesítésre azonban – a szülői aggodalmakat figyelembe véve és megelőzve – feltéteket szabott a város: az alsósokat a felújítás után naponta gyűjtőpontokról viszik át majd a jánosi intézménybe iskolabusszal; már első évtől választhatnak a diákok, hogy nemzetiségi németet, sztenderd németet vagy angolt szeretnének tanulni; kerékpárút épül Szentpéterről Jánosra, a diákok biztonságos iskolába járása érdekében. A Klafszky-iskola főépületét pedig megőrzik és közösségi célra hasznosítják, tehát nem adhatja el azt magántulajdonba a város.

Bella Zsolt kijelentette, az összevonás a gyerekek érdeke: Szakmailag nem lehet két helyszínen biztosítani az egyenlő oktatási körülményeket. Mint mondta, a 21. században a modern és a legszínvonalasabb oktatást megteremtő iskolát kell előnyben részesíteni. A kutatások szerint ma az 5-700 fős iskolákban nyílik erre leginkább lehetőség – tette hozzá.
A döntést most kell meghozni

Lőrincz György alpolgármester példaértékűnek nevezte a szülők kiállását az iskola mellett. Felhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy az új épület még korántsem biztosítja a teljes esélyegyenlőséget és az oktatás jobb minőségét, amit ugyanúgy hiányoltak a szülők. Ugyanakkor a gazdaságos működtetésre sem garancia. A közösségért aggódó péterieknek azt üzente, hogy bár régen még valóban a templom és az iskola tartotta össze és határozta meg a közösséget, mára ez már nem így van. Az iskola elköltözésével nem lesz kevesebb Szentpéter. Kijelentette továbbá, hogy a téma kommunikálása az önkormányzat részéről nem volt megfelelő, ez is közrejátszott abban, hogy máig kérdések merülnek fel az ügyben. „A döntés helyességét csak az idő fogja megválaszolni, de a döntést most kell meghozni!” – mondta, utalva arra, hogy a jelen körülmények árnyékában a legmegfelelőbb választ igyekezett megadni a testület a problémára. A szürke iskola 1909-ban, a Klafszky 1903-ban épült, a felújítás mindkettőre ráfér.
Az út két oldala
Winkler László a Klafszky-iskola megőrzésére és egy ottani, új szárny emelése melletti döntésre kérte képviselőtársait – igaz, konkrét érveket nem sorolt, inkább a közösség érdekeivel indokolta a hozzáállást. Több megjelent szülő igyekezett megragadni az utolsó pillanatot és rábeszélni a testület tagjait a számukra kedvező döntésre. Ők is elsősorban a közösségi szempontokat és a kis iskola emberközeli jellegét helyezték előtérbe. Voltak azonban olyan péteri szülők, akik az összevonás mellett törtek lándzsát, mondván, a színvonalas oktatás megteremetése, a minél jobb körülmények minél kevesebb közpénzből való létrehozása közösségi érdek. A jánosi iskolába nem kell olyan sokat menniük a gyerekeknek, amire ne volna példa a városokban vagy akár a nagyobb községekben is. Hozzá tették azt is, hogy a péteri 141 gyerek között most is jócskán akadnak, akiknek át kell kelniük a 86-oson, mert a másik oldalon laknak. Ráadásul Szentjánosra jelenleg 27 olyan diák jár, aki Szentpéteren lakik. Az önkormányzat jelenleg is évi 650 ezer forintot fizet ki diák-buszbérletekre. Vagyis, aki nem akar kerékpározni, az még mindig felszállhat a Csornáról érkező buszra, ami átmegy Jánosra, így nem kell átkelni a 86-oson a diákoknak. Berta Attiláné igazgatóhelyettes arra is felhívta a figyelmet, hogy ne csak a szentpéteri diákok, hanem a többi érdekét is nézzük, akiknek a péteri beruházással elveszne az esélye a felújított iskolába járásra.
Hauptmann Tamás
-hirdetés- -hirdetés-