Hamarosan már nem padsorokban, hanem csoportokban ülnek majd a helyi tanulók az órák alatt. Az ilyen munkával élményszerűvé válik a tudás, jobban segítik egymást a diákok, a pedagógusnak pedig csak szervező szerep jut. Az új, kompetencia alapú tanítást a jövő héten kezdik az iskolák.

Ma még a néma csend és a jelentkezés a megszokott, de hamarosan átalakulnak a tanórák a jánossomorjai iskolákban. A helyi oktatási intézmények ugyanis a kompetencia alapú oktatás vezetik be. A gyerekek képességeinek fejlesztését megcélzó új módszerben kis csoportokban dolgoznak a diákok. A tanár itt a háttérbe húzódik, a tanulók maguk oldják meg a különböző kreatív feladatokat.

Alkalmazkodóra

Az új módszerekről e héten csütörtökön tartottak tájékoztatót szakemberek Jánossomorján. Az ünnepi projektindító napon több megyei oktatási vezető és tantárgyi mentorok is érkezett a művelődési házba, hogy megtanítsák a helyi pedagógusoknak a legfontosabb módszereket. A képzésre a város 47 millió forintot nyert.

Mint az ünnepi megnyitón Dr. Kurunczi Károly polgármester elmondta: – “Az iskolás gyermekek és az óvódba járó gyermekek a nyertesei e pályázatnak. Önöknek, nekünk azon kell munkálkodni, hogy ez a nyeremény minél nagyobb legyen.”

A megyei szakemberek kiemelték: Az új oktatási módra azért van szükség, mert az elmúlt években már nem a lexikális tudás, hanem a mindennapi életben használható képességek kerültek előtérbe. Ilyen például a minél jobb önálló fellépés, a másokkal való együttműködés, vagy éppen a szükséges információk keresése. Az alkalmazható tudás mellett azonban magát a tanulást is máshogy tanítják majd.

Tanulni tanulni kell

Turbók Arnold Bertalan, a Megyei Pedagógiai Intézet igazgatója hangsúlyozta az egész életen át való tanulás fontosságát is. – “Jó pap holtig tanul, vagyis azt a fajta tudást is ki kell alakítani a fiatalokban, hogy képesek legyenek időről időre maguk is újat tanulni felnőttként. Nem biztos, hogy olyan iskolás módon, mint a padsorokban, de legyünk őszinték, ha egy autószerelő végez, és elmegy az Audiba dolgozni, majd onnan átmegy a Suzukiba, akkor neki meg kell tanulnia “Suzukiul” is.” Ez minden újabb munkaterületen így van – tette hozzá -, ezért magára a tanulási módra és az alkalmazkodás elsajátítására is figyelni kell az oktatás alatt.

Biztos alapok

A tanórákon ezentúl az egyes gyerekek egyéniségéhez mért fejlődésre is figyelnek az oktatók. A tehetségek segítése mellett azonban vannak fontos képességek, melyeket mindenkiben igyekeznek kifejleszteni.

Szilbekné Cseh Györgyi, megyei magyar tantárgyi szaktanácsadó – többed magával – a helyi tanárokank tartott oktató képzést a megnyitó után. Elmondta, az új tanterv szerint például az órákon gyenge és közepes képességű gyerekek is szóvivő szerepkörbe jutnak. Ez azt jelenti, hogy az a gyerek, aki egész évben szinte meg sem mert szólalni, olyan fellépési önbizalmat kap e szerepkörnek köszönhetően, hogy év végére ő is összefüggően tud nyilatkozni, és vállalhat ilyen szerepkört.

Bővíteni az iskolák körét

Ez pedig később az élet minden területén hasznára válik. A diákok különböző projekteket is készítenek majd, ahol maguk kutatnak egy-egy központi témán dolgozva, akár heteken keresztül. Az első ilyen jövő héten indul a városi emlékév témájával. A kompetencia alapú oktatás programja 2005-ben startolt, pár száz iskolával. Idén 1700 intézmény kapcsolódik be a programba, amire az Európai Unió 2007 és 2013 között 11 milliárd forint támogatást nyújt.

Hauptmann Tamás

-hirdetés- -hirdetés-