Nem biztos, hogy a diákoknak kell a legtöbbet tanulniuk, és a legtöbb házi feladatot megírniuk a csütörtökön elkezdődött új tanévben. Több mint 47 millió forintot nyert ugyanis az iskola arra, hogy tanárait modernebb tanítási módszerekre képezze ki. Több mint egy tucat pedagógusnak adták most fel a leckét.

– „Sikerekben gazdag, boldog új évet!” – Kőhegyiné Jókúti Edit vidám téli képeket idéző szavai mosolyt csaltak néhány arcra. Ebben a jó hangulatban zajlott a Körzeti Általános Iskola évnyitó ünnepsége a központi épület udvarán csütörtökön, az első órában. Az alsós szavalatok után Bella Zsolt, az iskola igazgatója nyitotta meg köszöntőjével a tanévet. Szavait talán a két első osztály tanulói hallgatták a legnagyobb figyelemmel, akiket arra bíztatott, kéréseikkel bátran forduljanak osztályfőnökeikhez, Márti nénihez (Nemesné Sebők Márta), és Judit nénihez (Speizer Judit). A Klafszkyban Nagyné Takács Judit várta a legkisebbeket a tanteremben, Nemes Csaba tagiskola vezető köszöntője után. A felsősökre mindkét iskolában a megmérettetés pillanatai várnak, nyelvvizsgák, tanulmányi versenyek, vagy épp az újabb pótvizsga elkerülése.

Túl a kompetencián boldogok leszünk

Az új tanév legnagyobb változását a 47 millió forintos Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) pályázat elnyerése jelenti ebben a tanévben. Az összeg legnagyobb része 15 pedagógus továbbképzését fedezi, akik a kompetencia alapú oktatás módszereit sajátítják el, 120 órás tanfolyamokon.

Az új oktatási módszerrel a diákok képességeit fejlesztik, így például több önálló, kreatív munkára, akár közös kutatásra is hangsúlyt fektetnek. A program egyik célja a munkaerőpiac igényeinek minél jobb kiszolgálása, amihez a legfontosabb a kompetens munkaerő. Ezért az iskolák az alkalmazható tudást helyezik előtérbe a korábbi, inkább tényanyagokon alapuló tudás helyett.

A város másfélmillió forintos önrésszel támogatja a projektet. A magas összeg feletti örömöt enyhíti, hogy az így előírt tanfolyamok költségei átlagosan a szokásos állami képzések kétszeresébe kerülnek. Erről még Bella Zsolt igazgató beszélt a szerdai képviselő-testületi ülésen, ahol tájékoztatta a képviselőket a projektről. Az elnyert összegből a központi iskola 25 millió, a Klafszky Katalin Tagiskola 15 millió, az Aranykapu Óvoda pedig 7 millió forintot kap – létszámarányosan. Ahogy Bella Zsolt fogalmazott, a pályázat jelentős pluszmunkát, és még ennél is nagyobb mennyiségű adminisztrációt követel meg minden résztvevőtől. Ezeknek a kihívásoknak úgy kell megfelelni, hogy közben az alapfeladatokat is el kell látni.

Szivacspusztulás a krétai kor végén

A TÁMOP a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) pályázatával is kiegészül: Itt oktatási intézményeink új eszközökhöz, így például 11 interaktív táblához is hozzájutnak. Az új digitális eszköz érintőképernyős, szemléletesebbé, akár az internet bevonásra is alkalmassá teszi a felületet.
– “Ezek az újítások tovább növelhetik a kompetencia alapú oktatás hatékonyságát.” – Nemes Csaba, a Klafszky tagiskola vezetője szerint a gyerekek az első hónapokban még nem tapasztalják a változásokat, hiszen az a pedagógusok képzéséről és az előkészületekről szól majd. 20 hónapos a program, majd pedig öt éven át kötelező fenntartani ezt az oktatási formát. Az igazgató hangsúlyozta: hosszabb távon a pályázat elnyerése pozitív változásokat fog eredményezni a gyerekek továbbtanulása, elhelyezkedése szempontjából.

Emlékszem rá vagy meg tudom csinálni?

Az iskolák vezetői azt is várják a programtól, hogy eredményeképp jelentősen javulnak majd a helyi diákok eredményei az országos kompetencia-méréseken. A 2008-as adatok alapján ugyanis – bár csak kis mértékben – az országos átlag alatt vagyunk, igaz, a legerősebb vidéki területen. Ez annak is lehet az eredménye, mondta el Bella Zsolt igazgató, hogy a jánossomorjai iskolák hagyományosan a tényanyagra fektettek nagy hangsúlyt – megfelelve a korábbi oktatási elveknek. Ennek hasznosságát az is mutatta, hogy a korábbi felvételiken és a középiskolákban igen jól szerepeltek a helyi diákok.

Megállhat a csökkenés

Az évkezdésre az intézményekben jelentős felújítás nem történt a nyári szünetben, mivel a városi keretből ezúttal a Polgármesteri Hivatalt újították fel. A tanulói létszám egyik iskolában sem változott számottevően, a lassuló csökkenési folyamat ebben a tanévben állhat meg: idén 506 tanulóval kezdődik az év. A tantestület „másfél” fővel bővült: Jánoson, egy új napközis nevelő mellett a korábban óraadóként dolgozó Lőrinczné Karácsony Hajnal angol-ének szakos, teljes munkaidős feladatot kapott.

Prátser Krisztián – Hauptmann Tamás

-hirdetés- -hirdetés-