Jánossomorján is beszüntetné a vasúti személyszállítást a Közlekedési Minisztérium a decemberben esedékes menetrendváltozáskor, több más vonallal együtt, összesen 1874 kilométeren. Ezt az információt a Kötött Pálya című vasúti blog hozta nyilvánosságra. A minisztérium azonban cáfol és nyugalomra int.

Egy kormányhatározat szerint a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztosnak hétfőig, 24-ig kell elkészítenie a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepcióját. A blog oldal szerint az elkészült tervek többek között a mellékvonalak drasztikus megnyirbálását is magában foglalják.: Mint írják, a birtokukba jutott dokumentumok szerint 1874 kilométeren szűnne meg a vasút, vagy adnák át azt más működtetésbe. E vonalak között van a Csorna – Hegyeshalom szakasz is.

Vár a Volán

A Kötött Pálya szerint a vonalakat országos és regionális kategóriákba sorolták. Az első kategóriába tartozó pályákat a MÁV üzemelteti, a regionális kategóriába soroltakat pedig valamilyen helyi vasút. A harmadik kategória szerint a MÁV által fenntartott pályán a régiók rendelnék meg a vonatokat. A jánossomorjai vonal a negyedik kategóriába tartozik, ez pedig a szolgáltatóváltásra kijelölt vonalak halmaza. A Kötött Pálya szerint a nagyobb forgalmú utakat a Volán kapná meg, vagyis itt oldják meg buszokkal a közlekedést a lakosok.

Ahol volt, ott marad

A minisztérium ellenben cáfolja a sajtóértesüléseket. Szerintük az elkészült menetrendi koncepció nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra. „A tervezet azokat a szakmai, gazdaságossági, és hatékonysági megfontolásokat rögzíti, amelyek mentén javulhat a közösségi közlekedésre fordított költségvetési források felhasználása, bővülhet a szolgáltatók közötti együttműködés, nőhet a szolgáltatási színvonal és erősödhet az ágazat versenyképessége az egyéni közlekedéssel szemben. A minisztérium arra kéri a szakmai szervezeteket és a szakújságírókat, hogy egyetlen, forrás megnevezése nélkül közölt, bizonytalan eredetű táblázat alapján ne vonjanak le megalapozatlan és elhamarkodott következtetéseket, ne vegyenek részt felesleges és indokolatlan pánikkeltésben. Azokon a vonalakon, ahol eddig biztosítva volt a közösségi közlekedés, ott ez a lehetőség továbbra is fennmarad. ” – olvasható a Közlekedési Minisztérium közleményében.

Újabb reform

A blog szerint az Antali Károly kormánybiztos által fémjelzett tervek hasonlítanak a 2006-os Kóka-féle reformokhoz, amiből szinte csak a vonalbezárások valósultak meg. Ekkor egyébként a Jánossomorján áthaladó szakasz is szerepelt egy ideig azon vonalak között, ahol megszüntette volna a személyforgalmat a kormány.

„Reálértéken szinte ugyanannyi megtakarítást, évi 40-50 milliárdot ígértek akkor is, mint most (60-70 milliárd). Végül 2007. tavaszán 14 vasútvonalon szűnt meg a forgalom. A vonalbezárások miatt egyetlen fővel sem csökkent a MÁV-csoport létszáma, 2007 óta a MÁV soha, egyetlenegyszer sem tudott kimutatni érdemi megtakarítást az akkori intézkedés nyomán.” – olvashatjuk az internetes oldalon.

Az országos és regionális menetrendet október végén rendelheti meg a szakminiszter a szolgáltatóktól.

HT – BA

-hirdetés- -hirdetés-