Akár többhavi átlagfizetésnek megfelelő bírságot is kiszabhat a rendőr május elsejétől. Gyorshajtás estében például a lakott területen 65-75 km/órával közlekedőket 30 ezer, míg a 100-125 km/órával haladókat már 300 ezer forintra is büntethetik.

A rendőrség tájékoztatása szerint a május elsejétől változó közlekedési jogszabályok legjelentősebbje azt kívánja elérni, hogy a járművek tulajdonosai, üzembentartói fokozott felelősséget érezzenek azért, hogy a járművüket használók   1) a megengedett legnagyobb sebességre, 2) a vasúti átjárón való áthaladásra, 3) a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire, 4) a járművel történő megállásra és várakozásra, 5) az autópálya leálló sávjának igénybevételére, 6) a behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra, 7) a természet védelmére vonatkozó előírásokat betartsák.

Ezen kategóriákban szigorították a szabályokat. Az üzembentartóval illetve a használóval szemben az egyes előírások megszegése esetén a szabályszegés súlyosságának arányában 30.000 forint és 300.000 forint közötti bírságot kell kiszabni, az eljáró hatóságnak méltányosságot gyakorolni nincs lehetősége.

A rendőrségi szabályváltozás a jármű vezetőjére is kitár, lezárni igyekezve egy, eddig jogi kiskaput: Amennyiben az üzembentartó a járművét másnak használatba adta és ezt a meghatározott, dokumentált módon bizonyítja, a bírságot a használatba vevő személynek kell megfizetnie. Ezért az üzembentartónak nem elegendő a hatóságot arról tájékoztatnia, hogy a járművet más személy, például a hozzátartozó vezette, hanem ennek igazolására meghatározott okiratokat, menetlevelet, fuvarlevelet kell a hatóság részére benyújtani.  Amennyiben a használatba vevő személy a kiszabott bírságot nem fizeti meg, továbbá azt tőle nem lehet behajtani, abban az esetben azt az üzembentartónak kell megfizetnie.

A közigazgatási bírságot a 2008. május elsejétől elkövetett szabályszegéseknél szabják ki.

A rendőrség adatai szerint 2001 és 2006 között a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma 13,4 %-kal, a halálos áldozatok száma pedig 5,2 %-kal nőtt hazánkban. Aggasztóan, 29,7 %-kal emelkedett az ittasan okozott balesetek száma és aránya is.

A hazai közlekedéspolitikai célkitűzéseket tartalmazó „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015” című program 2010-re a halálos áldozatok számának 30 %-os csökkenését irányozza elő, az Európai Unió által kitűzött 50 %-os csökkenést pedig 2015-re célozza meg. Ennek egyik mérföldköve a most bevezetett rendelkezés.

A büntetések mértékének részletes táblázatait városunk honlapján is megtekintheti!

-hirdetés- -hirdetés-