Kevesen utaznak nálunk is
A vonalak között a településünkön átmenő, 39 kilométeres Hegyeshalom-Csorna vonal is szerepel. Az adatok szerint itt 309 fő utazik naponta, és egyszerre átlagosan 19-en vannak a szerelvényeken. Ezzel működése nem gazdaságos.
A térségi vasút
A térségi vasútvonallá átminősítést kizárólag az érintett önkormányzatok kezdeményezhetik, a konkrét működtetési feladatokat egy üzemeltető társaság veheti át. ”Európában egyébként ez a jellemző üzemeltetési modell” – állítja az államtitkár. Közszolgálati, turisztikai, logisztikai alapon, vagy egyéb állami program résztvevőjeként működhetnek tovább a vonalak. A turisztikai célú üzemeltetés esetében azonban fejlesztéspolitikai eszközök (például turisztikai programok) támogathatják a további működést.
Az államtitkár 25-én a Magyar Televízió Az Este című műsorában a finanszírozást taglaló kérdésekre elmondta, egy EU direktíva szerint továbbra is az állam lesz a finanszírozója a vonalaknak abban az esetben, ha az közszolgáltatási feladatokat lát el. Az önkormányzatok illetve működtető társaságok az egyes térségi vonalak fenntartásához – eddig még nem tisztázott mértékű – állami támogatást kaphatnak. „Olyan mértékig finanszírozzuk, ahogy egy hatékony közszolgáltató vállalatot finanszírozni kell.” Az államtitkár a műsorban nem cáfolta, hogy a finanszírozás jó részét helyileg kell majd előteremteni.
Nem előre menekülnek
A minisztérium szerint míg a négyzetkilométerre és lakosságszámra eső összes vasútvonalhossz tekintetében Magyarország az elsők között van a vizsgált európai országok közül, addig a vonalak kihasználtságában, a kilométerre eső utasforgalom tekintetében lemarad. Az elmúlt egy évben vizsgált 64 vonalszakasz átlagos utasszáma egy járaton 23 fő, egy kilométeren 12 fő. A közösségi közlekedés jelenlegi módon történő fenntartása ezért felülvizsgálatra szorul. A szakállamtitkár hangsúlyozta: nem a vasút és az autóbusz között van verseny, hiszen az egyéni -személyautóval való- közlekedés részaránya meghaladja a 60%-ot. Vonzóbbá kell tehát tenni a közösségi közlekedést, ennek azonban az lehet az útja, ha csak azokat a vonalakat tartja az állam országos hálózatban, amelyek esetében ez valóban indokolt – mondja a minisztérium. A vizsgált összesen 2.617 kilométernyi vasúti szakaszból 2.065 kilométernél ez nem merült fel. A kihasználatlanság miatt tehát nem a szolgáltatás javítása, az utasok vasútra csábítása mellett döntött a tárca.
Vélemény
Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a vizsgálat adatait, legfontosabb tanulságait a tárca honlapján közzétették. A tanulmányhoz várják a különféle szakmai javaslatokat, hozzászólásokat is.
Kapcsolódó anyagok
Vonalban maradunk
Hauptmann Tamás