Az állami célok közé került az Andau és Mosonmagyaróvár közötti kerékpárút. Az öt éven belül megépítendő szakaszhoz illesztve a város belterületi kerékpáros közlekedését is szeretné fejleszteni és biztonságossá tenni az önkormányzat.

Biztonságos kerékpárutaknak örülnének legjobban a kerékpáros klub tagjai, akik évek óta járják be környékünket. Gyakorta Ausztria felé indulnak, például, hogy a várbalogi héricsmezőt megnézhessék – az ok legtöbbször egyszerű, arra könnyebb és biztonságosabb, még ha hosszabb is. Környékünkön szinte nincs is kerékpárút, míg a Fertő mentén, és Győrtől Pozsonyig a közelmúltban sok épült. A kerékpárosok nem tudják az okokat, de abban biztosak, évtizedek óta hiányzott a város céltudatos fellépése… Pedig turisztikai és gazdasági előnyöket is hozna, ha két szomszédos tájegységet, a Fertő-Hanságot és a Szigetközt rajtunk keresztül kötnék össze.

Javuló kilátások…  – Már az út melletti, nem a legjobb kerékpárút is örömet szerez a mieinknek – Kerékpárút Nagyfödémesre

 

Az andaui úton veszélyes a kerékpározás – baleseti helyszín 2012-ben

A túrák mellett a mindennapi életet is megnehezíti a kerékpárutak hiánya. De nemcsak Andau vagy Mosonmagyaróvár felé indulnának a bringások. Az idősebb korosztálynak és a diákoknak a belterületi kerékpározás is veszélyes. Ezzel szemben csupán pár száz méter kijelölt kerékpárutat találunk Jánossomorján, ugyanakkor a városon áthaladó forgalom óriási. 2500 gépjármű megy át Jánossomorján az országhatár felé naponta, a 86-oson pedig 6-7000, melynek java kamion. Pár éve -az iskola-összevonás miatt – felmerült és a tervezés küszöbőre is jutott egy kerékpárút építése Szentpéterről Szentjánosra. Itt azonban a 86-os főút mentén építendő szakasz nagyon magas összegbe került volna. Az iskola megmaradásával aztán a kerékpárútról sem esett sok szó.

 

Nehezített pályán – Jánossomorján és környékén is mindenhol az útra szorulnak a bringások – archív fotó

Szeptemberben még reménykedtünk: A határátkelőhelyek kerékpáros közlekedéséről tartottak nálunk fórumot. Akkor kiderült, csak a fórum került hozzánk, kerékpáros fejlesztésünkre egy forint nem jut. Sokan szót emeltek ez ellen, mondván még a félmegoldásokkal sem békülhetünk ki.

 


Évtizedes pár méter – Jánossomorja egyik kerékpárútja 2001-ben

A megyei területfejlesztési célokban azonban pár hónapja megjelent környékünk kerékpáros útjainak fejlesztése. Az Uniós forrásokra támaszkodó megyei tervekben 2020-ig három útszakasz is szerepel. A Jánossomorja és Mosonmagyaróvár közötti kerékpárút a 86-os főút mentén haladna, közel 12 kilométeren. A becslések szerint nem egész 500 millió forintba kerülne. Erre a több érintett településsel összefogva lehetne sikeresen pályázni Lőrincz György szerint. Az Andau és Jánossomorja közötti út már szerepel a határon átnyúló célok között, itt Andauval közösen lépne fel a város. Belterületen négy kilométernyi kerékpárutat építene Jánossomorja, ami közel 160 millió forintba kerülne. Ez a megyei településfejlesztési programban kapott helyet nemrég, több más helyi céllal együtt, mint például a bérlakáséptési-program – mondta el Lőrincz György polgármester. Bár mindez még szó szerint nem készpénz, ami szerepel a tervekben, az megvalósulhat. Másra nem is írnak ki pályázatot. A programba való bekerülés főként annak köszönhető, hogy 2013-tól erősebben jeleztük igényünket, mondta el Lőrincz György, míg a korábbi években jórészt csak a civil szervezetek emeltek szót ezért.

 

JTV

-hirdetés- -hirdetés-