Komoly nehézségek adódtak a Jánossomorjai Közös Önkormányzati Hivatal működésében. A Jánossomorját, Várbalogot és Újrónafőt összefogó közös önkormányzat működtetése óriási többletmunkát jelent Jánossomorján és többmilliós anyagi többletterhet is. A város a változtatást, sőt akár a kilépést is fontolgatja.

A tavalyi év pénzügyeit tárgyalta a testület szerdán. A gazdálkodás megnyugtató és különösen stabil, ám mégiscsak ráncolták a szemöldöküket a képviselők. Jánossomorja Várbaloggal és Újrónafővel közös önkormányzati hivatalt működtet 2013 év eleje óta – március elsejei hivatalos indulással, és az óvoda is közös működtetésű. A közös ügyek irányítója és felelőse Jánossomorja Polgármesteri Hivatala. Ez azonban, már a számok szerint is, nem várt terheket hozott.


Előtérben a számok…

A közös hivatal miatt kétszeresére növekedtek az adminisztratív feladatok és ezzel együtt a rá fordított költségek, munkabérek, szakértői díjak is. A város azonban az erre ígért állami finanszírozás felét kapja meg, ugyanis a törvényalkotók szerint sok adó folyik be az önkormányzathoz.

Ha az adóerő-képesség, vagyis a befolyt adók általános mértéke a közös hivatalokat irányító gesztorönkormányzatoknál magas, akkor nem azt a normatívát kapja a település, ami járna, hanem ennek bizonyos százalékával csökkentettet. Következésképpen az állami elvonás magas, az tagönkormányzatok feladataira, működésére költhető pénz lecsökken. – mondta el a testületi ülésen Dr. Kurunczi Károly polgármester. Azaz az ígért 120 milliónak alig felét, 60 milliót kap meg Jánossomorja, de az eredeti összeg arányai szerint kell Várbalog és Újrónafő feladataira költenie. Ezért már most is 4-5 millióval többet fizet ki a város, és még ennél is négy millióval többe kerülhet a jövőben a két település.  – „A közös hivatalban részt vevő másik két önkormányzat nem engedi csorbítani vélt önállóságát, szükségesnek tart különböző hivatali és szervezeti elemeket, a különbség kifizetését pedig a gesztor-önkormányzattól várják.” – részletezte a helyzetet így a polgármester. Például mindkét kistelepülés a normatíva által biztosított hivatalnoknál nagyobb létszámot alkalmaz, aminek költségei így a gesztorönkormányzatra hárulnak, hangzott el az ülésen.

Nem véletlen, hogy Jánossomorja több mint egy hónapja már a kormányhivatalhoz és az államkincstárhoz fordult, hogy rendezze a kettős helyzetet, ám választ még nem kapott. A város azonban reméli, hogy az illetékesek számunkra megnyugtatóan és anyagi hátránnyal nem járó módon rendezik az ügyet.

Minden meggondolt, mindent megfontolt az önkormányzat…

Ha azonban továbbra is súlyos többletköltséget jelent majd a közös hivatal fenntartása, komolyabb lépést tennének a képviselők, összegezte az elmúlt hetekben kialakult testületi álláspontot Dr. Kurunczi Károly: – „A következő parlamenti ciklus során egyetlen alkalommal lehet ezt a megegyezést fölmondani, ez pedig az önkormányzati választások utáni 60 napos intervallum. Bár nem nyilatkozhatunk a következő testület nevében, de az biztos, hogy a jelenlegi testület álláspontja szerint Jánossomorja Város Önkormányzata kezdeményezni fogja a megállapodás megszüntetését.”

Megkerestük a két kistelepülés körjegyzőségét is. Ők elmondták, a kérdést a törvény valóban nem rendezi, így a három önkormányzatnak kell a jövőben közös álláspontra jutni és megegyezni, még akkor is, ha érthető módon mindegyik fél védi a saját anyagi érdekeit.

Az álláspontokról és a közös megegyezés lehetőségeiről a jövőben is igyekszünk beszámolni!

 

Hauptmann Tamás

-hirdetés- -hirdetés-