A nagy méretű mezőgazdasági gépekre útvonalengedélyt kell váltani, ha állami tulajdonú közúton közlekedik: Jánossomorja főútjain, a 86-oson, Várbalogra, Andau felé vagy akár Hanságfalvára tehát csak külön engedéllyel mehetnének a ma már egyre többet látott mezőgazdasági járművek.
A tét sem kicsi, a rendőrség és a nemzeti közlekedési hatóság ugyanis az engedély nélkül közlekedő, túlméretes járműveket háromszáz, a túlsúlyosakat pedig háromszázezer forintra is büntetheti. Leginkább ez háborítja fel a helyi földművelőket.
Ezért nemrég egy fórumon is összefoglalta számukra a legfontosabb tudnivalókat Jenei Zoltán, a Magyar Közút Kht. főmunkatársa. Mint mondta, a Kht-nál személyesen, postai úton és Interneten is kérhető engedély, akár időszakokra, útvonalakra vagy egy útra is. Ezek ára 4 és 12 ezer forint között mozog, ám az engedély kiállításának ideje három hét. Így a földművelőknek jó előre kell gondolkodniuk, vagy kifizetni a gyorsított eljárás borsos, majd 40 ezer forintos díját.
Valóban nem egyszerű a rendszer. A nagy gépekkel nem is minden napszakban közlekedhetnek, ráadásul egyes önkormányzatok is kötelezővé tehetik saját útjaikon az engedély kiváltását. Bár Jánossomorján jelenleg nincs ilyen rendelkezés. De a szabályok sora még folytatódik. (Bővebben a www.kozut.hu című internetes oldalon is tájékozódhatnak a szabályokról!)
Kránitz József gazdálkodó elmondta: „sárga villogós felvezető autó kell a 2.55 centiméter feletti járműnél elöl, hátul, de a vészvillogó nem elfogadott. Olyan autóra van szükség, aminek a tetejére sárga villogót szereltek, amit ráadásul a forgalmi engedélybe is bevezettek. Jelenleg szerintem Jánossomorján egyetlen ilyen autó sincs, úgyhogy én föl vagyok háborodva és a többi gazdatárs is!”
A legtöbb termelő szerint tehát egyszerűbb rendszerre lenne szükség, de a szabály szellemiségével is akadnak gondjaik. Buderer István helyi gazdálkodó elmondta: „az utak valóban kriminálisak, nagyon rossz állapotúak, de nem biztos, hogy ez a pénz, ami itt beszed az állam, oda kerül majd, ahova éppen kerülni kellene.”
A gépek útrongáló hatására hivatkozva beszedett pénz ugyanis a központi költségvetésbe kerül, így a befizetett összegekből nem lesz jobb az útminőség.
Hauptmann Tamás