Mégis megépíthetőek lennének a közeljövőben a Jánossomorját és Bősárkányt elkerülő utak. Általános meglepetésre ezzel az ötlettel állt elő a szaktárca a 86-os főút hamarosan induló burkolat-megerősítése kapcsán. A héten tartott egyeztető fórumon azonban a két település az eredeti tervek mellett döntött, mint mondták, óvatosságból.

Naponta 7200 jármű halad át a 86-os főúton Jánossomorján és Bősárkányban. Az út csak komoly felújítással viselné már ezt a terhet. Ezért indult el Uniós támogatásból az út 11,5 tonnás tengelyterhelésre való megerősítése, melynek előkészítése folyik, a munkálatok az utolsó ígéretek szerint ez év első felében kezdődtek volna.

A térség politikusainak és szakembereinek teljes meglepetésére azonban a Közlekedésügyi, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium a jánossomorjai és a bősárkányi elkerülő út tervével állt elő csütörtökön, egy jánossomorjai fórumon. A két szakaszt szerintük a burkolat-megerősítési munkálataiba is be lehetne építeni – mondták a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ küldöttei, akik a szaktárca megbízásából vizsgálták meg a helyzetet.

Visszhang tavalyról?

Hogy miért csak most, a munkálatok indulásának küszöbén merült fel a teljes terv megváltoztatása vagy sutba dobása, arra a szakemberek azt a választ adták: A 86-os útbizottsági egyik tavalyi tiltakozásán Jánossomorja részéről felvetették, a megerősítéssel csak gyorsabban mennek majd a kamionok, a probléma nem szűnne. Állítják, ez hívta életre a szinét még be sem fejezett vizsgálatot.

Ebben a teherforgalom az M1-es autópályán át Csorna felé való terelése is felmerült. Ám a végső megoldást a már hamarosan induló 11,5 tonnásra tervezett burkolat-megerősítés jelentené, amely ívkorrekciókat és lassító szigeteket is tartalmaz. Illetve ennek kiegészítése egy Jánossomorjai és Bősárkányi elkerülő úttal. Ezek a belterület felújításának elmaradása fejében, nagyjából kétmilliárdos kiegészítéssel megvalósulhatnának, így a két, összesen nem egészen 5 km-es szakasz még bele is férhetne a költségvetésbe.

Lassabb haladást

Papp József csornai országgyűlési képviselő azonban óvatosságra intett. Ő csak úgy látta megoldhatónak az ügyet, ha elindul a burkolat-megerősítés, kimaradnak a kérdéses belterületi szakaszok, ám ezzel együtt a két elkerülő előkészítése is lekezdődik, és belátható időn belül megvalósul. Erre azonban nem tudtak garanciát vállalni a szakemberek.
-“Mindkettő lehetséges változat lett volna, ám azt azért látjuk, hogy óriási biztonságot jelent, ha egy terv már túl van az engedélyeztetésen. Mindeközben lehet, hogy egy másik terv nagyon jó, de annak azért szakhatósági, különösen környezetvédelmi aggályai azért lehetnek, főleg itt a Hanság környékén.”

Nem csak a hatósági eljárás elhúzódásától tartottak az érintettek. A tárca szakemberei figyelmeztettek: Reményeik szerint 2015-ig megépülhetne a két elkerülő, de félelmeiknek is hangot adtak: lehet, hogy elfogy majd a pénz a költségvetésből, így sem megerősített burkolat, sem elkerülő nem épülhet majd.

Tóth Tiborné, Mosonmagyaróvár országgyűlési képviselője elmondta: -“Egy gazdasági válság időszakában, pénzszűkében vagyunk, sorozatosan vonják el a pénzeket az útalapból. Többek között az én vesszőparipámat, a Hegyeshalom Mosonmagyaróvár bicikliút pénzügyi alapját is megvonták. Ezek viszont, amelyekről most szó van, EU-s források, amit egy kialakult program mentén használhatunk fel. Nem mondom, hogy nem lehetne ideálisan, optimálisabban, tíz vagy tizenötéves távlatban gondolkodni, de ezt most nem engedhetjük meg magunknak.”

A mézesmadzag elfogyott

Dr. Kurunczi Károly szerint is az idő a legfontosabb tényező. Amennyiben nem tudják garantálni, hogy az elkerülők belátható időn belül megépülnek, Jánossomorja sem tudja támogatni a változtatást. -“Erre már az EU megítélte a támogatást. Ha ezt most elodázzuk azzal, hogy az elkerülő út is kerüljön ebbe bele a projektbe, az magában veszélyt rejt, hogy a végén egyik sem fog megvalósulni.”

A vitát Bősárkány felszólalása döntötte el. Szalai Imre polgármester elmondta, Bősárkányban olyan állapotú a belterületi út, hogy nem várhat a felújítása. Bár ő maga is a kamionok ellen szólt, azt megoldhatatlannak látta, hogy a külterületeken ugyan elkészül a felújítás, ám az elkerülő megépítése pedig bizonytalan, és a települések belterületén nem újítanak fel semmit.

A jelenlegi útfelújítás tervezését három évvel ezelőtt kezdtük el. Ha innen három év alatt jutunk el odáig, hogy egyáltalán nekiállhassunk a munkának, akkor most nem szabad az elkerülőt ezzel összevonva elindítani, és a tervezését megkezdeni, mert akkor tudjuk, hogy három évig ebből az útból semmi nem lesz. Építsék meg ezt az utat, akár az idei évben, és akkor kezdhetjük a másik elkerülő utaknak a tervezését,. Ha három év múlva odáig eljutunk, hogy megépülhet, akkor leszek a legboldogabb.”

Főutca konzerválva

A boldogság azonban még többet várat magára: Legjobb esetben is ugyanis 5, de inkább 10 év múlva kerülhet terítékre egy elkerülő út kérdése Jánossomorján és Bősárkányban, a beruházás ugyanis jogilag is konzerválja az állapotokat.

A burkolat-megerősítés szintén tovább húzódhat. Már jövő évi munkakezdéssel is számolnak a szakemberek, az idei év második felére tervezett indulás helyett, mindezt az elhúzódó eljárási rend miatt.

Sokan csak azért adtak hangot csalódásuknak az ülésen, hogy ez a logikus ötlet nem három évvel ezelőtt, a felújítás terveinek elkészítésekor került elő. De voltak olyanok is akik attól tartottak, mindezzel a kései ötleteléssel a munkálatokat odázná el az állam, és a válságintézkedések miatt veszélybe kerülne a projekt támogatási összege is.

Hauptmann Tamás

-hirdetés- -hirdetés-