Övezetek, kerékpárosok számára megnyitott egyirányú utcák. Többek között ezek szerepelnek a város új forgalmi rendjében, melyről kedden és szerdán is hosszan tárgyalt a képviselőtestület. A változásokat fokozatosan, két éves időszak alatt vezetné be Jánossomorja – elsősorban a gazdasági óvatosság miatt.

A testület hosszan tárgyalta a város új forgalmi rendjének tervezetét. A szerdán a testület által elfogdott terveket már kedden, a Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elhúzódó ülésen mutatta be a változásokat Kalincsák István, a mosonmagyaróvári önkormányzat városfejlesztési osztályvezetője, a tervek kidolgozója. Mint mondta, minden település kell, hogy rendelkezzen forgalomtechnikai szabályozással, melyet ötévente köteles felülvizsgálni. Jól magyarázza a város mai közlekedési állapotát, hogy ezt nálunk évtizedek óta nem tették meg. Egyrészt ennek szerettek volna most eleget tenni a kidolgozók, másrészt, több problémát is rejt magában a mai közlekedési hálózat. Fontos hozzátenni, hogy a hiányos közlekedési jelzések, a rendezetlen helyzet okozta baleset esetén a fenntartóé, azaz az önkormányzaté a felelősség. (A 86-os főút és az Andau felé tartó, és a városon átmenő útszakasz is a közútkezelő társasághoz tartozik.)

Építeni nehéz

A táblákkal való rendbetétel nagyjából három és fél milliót kóstálna Kalincsák szerint, ezzel a szabályoknak megfelelővé lehet tenni a város közlekedését. Dr. Kurunczi Károly polgármester szerint mintegy ötmillió forintot tesz félre erre a város. Az átalakításokat kétéves bontásban tervezik megvalósítani, bár a polgármester hozzátette, a hiányos táblák okozta balesetekért addig a város a felelős. A terv végrehajtása után 350-360 tábla áll majd a városban.

Előremutató fejlesztések, kezdeményezésekből azonban kevés van a tervben. Kalincsák István hozzátette, akut hálózati problémákat csak építéssel lehet megoldani, táblákkal nem. Bár több helyre javasolna a szakember akár körforgalmat, akár más építkezést, mint mondta, tudja, hogy a jelenlegi helyzet nem alkalmas e tervekhez – utalt ezzel a válság miatt óvatos büdzsére.

Nagy tételek szerint

A változások között szóba került a teljesen funkcióját vesztett szentpéteri kerékpárút a város csornai határában. Ez a már rég megszűnt diszkóhoz vezetett, ráadásul lámpás figyelmeztetéssel ellátott szakaszról van szó, ami még most is villog a település elején. Ennek áthelyezése azonban lehetséges, jegyezte meg a szakember.

A vasúti átjárók is sok hiányossággal küzdenek, több előírt tábla hiányzik, vagy nem a megfelelően áll jelenleg. A sportpálya mögötti átjáróra futó Lajos utcán például hiányzik a vasúti átkelőt előrejelző táblasor.

A szentjánosi templom mellett fekvő, a Dicsőfi utcára vezető kis út helyzetét is rendezné a terv. Itt pár éve egy, a Dicsőfi utcán haladó autó a templom mellől kihajtó kerékpárost gázol el, aki később életét vesztette. Mint azt a szakértő elmondta, az elsőbbségadást jelző táblázás hiánya közrejátszott a balesetben, ezért ezt a jelzést kiraknák majd, és az engedély nélkül behajtani tilost is. De még több helyen hiányoznak az elsőbbségadást előíró táblák. A Lókert utca környékén is abszurd módon állnak e jelzések, fogalmazott Kalincsák.

A táblákkal való spórolás és egyszerűsítés érdekében több helyen is övezeti szabályozást alakításának ki. Ilyen a Hársfa utca környéke, ahol lakó-pihenő övezetet jelölnek ki. A szentjánosi óvoda mögött szintén korlátozott sebességű övezetbe hajthat majd az autós. De a pusztasomorjai Iskola utcában is rendeznék a forgalmi viszonyokat, főként a főútra való kihajtást – többek között egyirányúsítással.

A bizottság javaslatára az összes egyirányú utcát kerékpárosok (és a szabály értelmében konflisok) számára kétirányúsítják, így a sportpályánál is a szentpéteri templomnál is. E templom környéki változás, hogy a Liget utca és a Bartók Béla újból elsőbbséget kap a Temető utcával szemben. Ezzel egy közel tíz éve megváltoztatott rend áll vissza: akkor ugyanis a csatornafektetési munkálatok miatt változtattak, hogy megkönnyítsék a munkagépek közlekedését. Az ideiglenesnek szánt változtatásról azonban mindenki elfeledkezett azóta – emlékeztetett Szabó Rudolf képviselő.

A péteri templom előtt tér parkolási gondjainak megoldását is felvetették a fórumon, mondván, az óvodába gyermeküket vivő szülőknek nehéz a parkolás, ráadásul az egyirányú út miatt meg kell kerülni az egész háztömböt. Többen szerették volna a tér jelenleg forgalomtól elzárt részét is parkolóvá alakítani, és azt, hogy a Bartók utca felől behajthassanak a leállni akarók a térre, a kialakítandó, tűzoltószertár mellett megállóhelyekig. Ám erre a jelenlegi közlekedési szabályozás nem ad lehetőséget. –„Ugyanakkor fontos szempont volt még a kialakítás során, hogy a templomteret ne alakítsuk parkolóvá”. – emlékeztetett Dr. Kurunczi Károly. Hozzátette, a tisztelt szülők oldják meg máshogy a parkolást.

Az Ady Endre és a Sport utca kereszteződésének veszélyességéről is beszéltek, említve, hogy a stop tábla mellett a vonal felfestése is fontos. A korábban ott álló tükör visszahelyezése is felmerült.

E mellett hosszasan vitatták a testület tagjai azt is, hogy lehetne a megrakodott teherautókat elterelni a felújított főútról, mert azok rongálják a burkolatot és a forgalomban is fennakadásokat okozhatnak. Erre azonban kézenfekvő lehetőséget nem találtak a felek, bár felmerült az Agrowirth Kft. teherautóinak a 86-os útra terelése a Fehérkereszt utcán át.

Luka János
 felhívta a figyelmet arra is, hogy az elhangzottak mellett sok helyen a növényzet is eltakarja már a táblákat, illetve több reklámtábla is okoz ilyen gondokat.

Hauptmann Tamás

-hirdetés- -hirdetés-