Ha nő a teherforgalom, akkor több esély lehet arra, hogy tovább működjön a személyforgalom is a Hegyeshalom – Csorna közti vonalon. Ezt a szárnyvonal jövőjéről újra megindult egyeztető tárgyalásokon mondák el a minisztérium képviselői az érintett településeknek.

 

Le sem ülünk addig, amíg az újságírók a helyszínen vannak. Nagyjából így indították, vagyis nem indították a minisztérium képviselői december 11-én hétfőn délelőtt Bősárkányban azt az egyeztető tárgyalást, melyen újra a vasúti személyforgalom megmaradása volt a téma. Így a továbbiakban zárt ülésen folytatták a megbeszélést a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), a forgalomvizsgálatokat korábban is végző Regionális Közlekedésszervező Irodák és a MÁV képviselői a vonalon érintett települések, Bősárkány, Jánossomorja és Mosonszolnok polgármestereivel.

Hogy a sajtó miért nem tájékoztathatja a lakosokat az őket érintő közszolgáltatás megmaradásának, vagy meg nem maradásának lehetőségeiről, arra a tárca illetékesei nem adtak választ. Ugyanakkor a felvetülő konkrét kérdésekről a minisztérium honlapján is olvashatunk (itt).

Utazási feltételek

Dr. Kurunczi Károly Jánossomorja polgármestere az ülés után azt nyilatkozta: a személyforgalom megmaradásáról tárgyaltak, és a képviselők arra kérték az érintett önkormányzatokat, működjenek együtt az ügyben. A Hegyeshalom-Csorna vonalon főként a teherforgalom növelését mozdítanák elő a szakemberek, akkor ugyanis több esélyt látnának a személyforgalom megmaradására is. Erre várnak ötleteket a települések vezetéseitől is.

A polgármester szerint a település vezetése annyit tehet, hogy felveszi a kapcsolatot a lehetséges cégekkel, és megpróbálja rábeszélni őket a vasúti szállításra – ezt azonban megteszik, mondta.

Teherre magyar

Bár a vasúti személyszállítás a MÁV-Start Zrt., míg a teherforgalom a MÁV-Cargo Zrt. hatásköre, a tárgyaláson mégis a két területet összevonva ajánlottak alkut a képviselők. Erről a minisztérium azt a tájékoztatást adta „A tárca a korábbi ágazat-orientált megközelítés helyett az ágazatok összehangolt, hosszú távú tervezéssel összekötött működtetésével kívánja megoldani a problémákat, megvalósítani céljait. Ez a szemlélet tükröződik a tárca közép- és hosszú távú közlekedésfejlesztési koncepcióit.”

A településektől a gazdasági tárca elsősorban nem anyagi elkötelezettséget vár, hanem azt, hogy a helyi közlekedés jó szervezésével elérhetővé tegyék a vasútállomást és kivegyék részüket az állomásépületek rendben tartásából – tudtuk meg a minisztérium sajtóosztályától. Így elképzelhető, hogy más téren is együttműködést vár majd a tárca Jánossomorjától. – Ide tartozhat, hogy a Kurunczi Károly polgármester még a legutóbbi közmeghallgatáson kilátásba helyezte a helyi vasútállomás előtti útburkolat felújítását.

Őszi elvetés

Mint ismert, a településünkön átmenő szárnyvonal „személyforgalomtalanítása” már az ősszel felmerült. Ám akkor a 38 kérdéses szakasz közül a közé a 26 vonal közé kerültünk, amelyeken a  minisztérium nyárig mindenképpen megrendelte e szolgáltatást. Szeptember körül döntenek majd a tervek szerint a más működtető kezébe adás, a térségi vasútként való üzemeltetés lehetőségeiről – ami a kilátások szerint önkormányzati hozzájárulásokra is számít.

Most a tárca bejelentette: szándékuk, hogy ahol lehetséges, az alacsony forgalmú mellékvonalakon a vasúti közszolgáltatást az önkormányzatok bevonásával megvalósuló térségi vasúti modell váltsa fel. A GKM által megbízott szakemberek januártól mind a 38 kisforgalmú vasúti mellékvonalat és az érintett településeket is végigjárják, és feltérképezik a további hasznosítás lehetőségeit. Mindemellett a GKM februárban és márciusban folytatja a régiós egyeztetéseket az érintett önkormányzatok képviselőivel, ahol megismerhetik a szakemberek által gyűjtött adatokat is.

HT

-hirdetés- -hirdetés-