Különösen fontos szerepe van az óvodáknak és a szülőknek is a gyermekek iskolára való felkészítésében. Az iskolaérettség feltételeiről, az alkalmasság összetevőiről tartott előadást a Megyei Pedagógiai Intézet tanácsadója az óvodában kedd délután.

 

Egy kisgyermeknek nemcsak a megfelelő életkort kell elérnie, hanem különböző egyéb kritériumoknak is meg kell felelnie ahhoz, hogy iskolába mehessen. A korához illő értelmi képesség nem elég, alkalmazkodni, beilleszkedni is tudnia kell a gyermeknek, rendelkeznie kell bizonyos ismeretekkel magáról és az őt körülvevő világról. Tudnia kell például egyedül öltözni, testrészeit megkülönböztetni, járásának, mozgásának, valamint kézmozdulatainak rendezettnek kell lennie. Kozmáné Bencsics Ibolya, a Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet szaktanácsadója azt javasolja, hogy egy háromszögnek kellene működnie. Hiszen az eredményes iskolai tanulás egyik feltétele a gyermeknek a képességei, a gyermek adottságai, a háromszög másik csúcsa a szülő, a harmadik csúcsa pedig vagy az óvoda vagy az iskola, attól függően, hogy éppen a nevelés hol zajlik.”

Az óvodában még a játéké a főszerep, de iskolában már a betűk és a számok világával ismerkednek a kisgyermekek. Persze a játék azért itt sem marad el, az iskola első osztályaiban is még sok a játékos feladat, a mozgás. A tanulás azonban a fő feladattá válik, épp ezért fontos, hogy egy kisgyermek mennyire érett meg ehhez a másfajta tevékenységhez.
Már ilyenkor februárban kiderül, ki az, aki már meg tud felelni az iskola elvárásainak, és ki az, akinek még maradnia kell, vagy speciális általános iskolában kezdheti meg tanulmányait.
A szentjánosi óvoda 36 nagycsoportosa közül hatan a szülő kérésére maradnak még egy évet, nyolcnál pedig a győri szakértői bizottság dönti el, hogy mehet-e szeptembertől iskolába.
A legtöbb esetben a szülő és az óvónő közösen dönt arról, hogy iskolaérett-e egy kisgyermek. A szülő viszont kérheti – ha gyermeke január 1-je és május 31-e között tölti be a hatodik életévét -, hogy maradhasson még egy évet gyermeke. Viszont ha az óvodában tapasztalnak bármilyen problémát, például a kisgyermek lemarad beszédében, mozgásában társaitól, akkor a mosonmagyaróvári Nevelési Tanácsadó vagy a győri Szakértői Bizottság dönt arról, hogy szeptembertől iskolás lesz-e a kisgyermek.
„Abban az esetben, ha a gyerekek vagy Mosonmagyaróváron vagy Győrben részt vettek már ilyen vizsgálaton, abban az esetben a Győri Szakértői Bizottságnak van hatásköre eldönteni azt, hogy a gyermek mikor és milyen iskolába beiskolázható” – mondta Schwartzné Varga Mónika, az Aranykapu Óvoda vezetője.
Jánossomorja két általános iskolájába körülbelül 55-60 elsős fogja megkezdeni tanulmányait. A pontos létszám még a vizsgálatok eredményeitől is függ.
A pedagógusok véleménye szerint egyre több a sajátos nevelési igényű vagy magatartászavaros kisgyermek, és a statisztikák szerint minden ötödik gyermeket már az óvodából el kell küldeni különböző vizsgálatokra.

V.V.

-hirdetés- -hirdetés-