Lassítanak
A megvizsgált 38 mellékvonalból 26-ra a teljes menetrendi időszakra megrendelik a szolgáltatást, vagyis nem állítják le a személyvonatokat – ezek között van a Hegyeshalom – Csorna vonal is. A GKM szándéka azonban nem változott, csak késik: Ahol lehetséges, a közszolgáltatást az önkormányzatok bevonásával megvalósuló térségi vasúti modellel váltják majd fel. A tárca közleménye szerint a következő időszakban a MÁV, a Magyar Vasúti Hivatal, és a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. bevonásával, az önkormányzatok véleményének figyelembevételével alakítják ki a térségi vasúti pályázatok rendszerét. Tehát a beharangozott koncepció szerint szeretne továbbra is megszabadulni a nem kifizetődő vonalaktól az állam, ám az eddig csak hangoztatott egyeztetések és tárgyalások most már nem maradnak el. A vállalkozók számára pályázatokat ír majd ki a minisztérium a vonalak működtetéséről. Ezek lezárultáig, a tervek szerint jövő nyárig továbbra is a MÁV H-Strat üzemelteti majd a személyszállítást az adott vonalakon – értesült az Index.hu.
Tesztüzem
A 38 vonalból további 12-nél nem a teljes menetrendi időszakra hagyják meg a járatokat. A minisztérium szerint ezek mindegyike olyan szakasz, amire nincs szükség. Ám itt sem akasztják ki a személyforgalom szünetel táblát, hanem egy „több hónapos időszak” során vizsgálják a kihasználtságot. Ez alatt még járnak a vonatok és a helyettesítésükre kitalált volánbuszok is – hogy megállapíthassák, melyik a kihasználtabb. Ez a periódus a szakszervezetek tudomása szerint februárig tart majd.
Szoci nem
Egyes sajtóforrások szerint a minisztérium mai meghátrálásában nem csak a szerdai (hazánkban egyedinek számító módon: nem konkrét célokat megfogalmazó) tiltakozó sztrájk játszik szerepet. A hírek szerint több szocialista képviselő is szembehelyezkedett a várható döntéssel. Ezt igazolja az is, hogy Tóth Tibornémosonmagyaróvár és környékének országgyűlési képviselője múlt héten televíziónknak is megerősítette: fellépett a Hegyeshalom-Csorna vonal megmentéséért, és reménykeltő válaszokat kapott. Úgy látszik, igaza lett.
Marad a sztrájk
Bár Garamhegyi Ábel a kedvező fordulat miatt reméli, hogy elmarad a szerdára tervezett munkabeszüntetés, a szakszervezetek nem fogadják el a minisztérium ajánlatát, és sztrájkolni akarnak. Indokuk szerint azért, mert a GKM az ügy történetében sorozatosan egyoldalúan döntött, és nem biztosított a 38 mellékvonal jövője.
Hauptmann Tamás
Kapcsolódó cikkeink:
Talán megmenekül vonalunk
Szükséges de nem vállalható
Testület előtt a vasútügy
Nálunk sem működtetné a vasutat az állam
Vonalban maradunk