Nem erősít, nem cáfol
A Hegyeshalom-Csorna vonal júniusban még a között a 83 vonal között volt, ahol a személyszállítás megszünését igencsak elképzelhetőnek tartotta volna a minisztérium. Ezt a helyi városvezetésnek május végén el is mondták az akkor a forgalom felmérését vizsgálni kezdő szakemberek. A mára 21-re apadt áldozatok között azonban már nem találjuk szakaszunkat. Bár a listát még nem tekinti véglegesnek a minisztérium, meg sem erősítették azt a felvetésünket, hogy bekerülhetnek további szakaszok a listába. A vonalunkat érintő konkrét mérési megállapításokról sem számolhatunk be, azok, a szombathelyi Közlekedésszervező Iroda vezetőjének korábbi közlése szerint nem nyilvánosak.
Korábbi cikkeink:
Vonalat húznak
Hauptmann Tamás
Háttér
Furcsa társadalmi egyeztetés, kevés megtakarítás
Országos sztrájkkal válaszolnak a mozdonyvezetők, az érintett települések pedig a minisztérium által hangoztatott társadalmi egyeztetést kifogásolják. A vonalbezárásokkal ugyanakkor több szakértő szerint nem lehet érdemi megtakarítást elérni. Avagy, mivel néznénk szembe, ha mégis a halállistán maradtunk volna.
A tárca idén márciusban 14 szárnyvonalon szüntette meg a személyközlekedést. Mint akkor, a mostani döntések mögött is a hazai személyszállítás veszteségességének csökkentése jelent meg. Ugyanakkor a minisztérium és a MÁV Zrt. is többször elismerte már azóta, nem járt igazi eredménnyel a korábbi vonalbezárás.
Közelekedési deform?
Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára szerint a vasúti mellékvonalak megszüntetése nem járt jelentős megtakarítással, és ha az utasok igénylik, újraindítják a forgalmat az érintett szakaszokon -idézte korábban a Magyar Nemzet Online. De a MÁV Zrt. és a parlament szakértői is kénytelenek voltak elismerni, hogy nem jó megoldás a szárnyvonalak fölszámolása, hiszen ez legfeljebb egy-két milliárd forint megtakarítást jelent, és teljesen ellentétes az európai uniós törekvésekkel.
Húzd meg, ereszd meg
A MÁV és a GKM közötti egyeztetések nem folytak zökkenőmentesen: először a Zrt. nem is tett javaslatot személyforgalom megszüntetésére, vonalbezárásra. Ráadásul – írja az Indóház vasutas magazin – a tárgyalások eredményeképppen a végül kikényszerített halállista több mint húsz vasútvonala közül mindössze kettő élvezhette a GKM radírját, ráadásul mindkettő régiónkbeli szakasz: az 5. (Komárom-Székesfehérvár), és a 11. (Veszprém-Győr) számú vasútvonal.
Sztrájk 25-én?
Az ügyben a mozdonyvezetők is szót kértek: A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) október 25-én reggel 6 óra és 8 óra között figyelmeztető sztrájkot hirdetett a vasúti személyszállítás teljes területén – közölte Borsik János ügyvezető alelnök szerdán. Azt követelik: a kormány vonja vissza a 21 mellék- és szárnyvonal megszüntetésének tervét. Főként, mert korábbi megállapodásaik szerint velük is egyeztetni kellett volna a vonalbezárások ügyét.
Délalföldi súlypont
A megszüntetések leginkább a Szeged környéki régiót érintik, ahol 239 km-en helyeznék ki a szokásos, “a vonalon a személyszállítás szünetel” – táblát. Az érintett települések több polgármestere panaszolta el a Csongrád Megyei Napilapnak, hogy az egyeztetések során nem keresték meg őket, kizárva így az önkormányzatokat és a lakosságot e közszolgáltatásról szóló döntésből. Pedig a minisztérium folyamatosan azt hangoztatta, egyeztet az önkormányzatokkal a minél megalapozottabb döntés érdekében. A településvezetők nem mellékesen jegyezték meg: a vizsgálatokat jórészt nyáron, iskolai szünet alatt végezték, így számukra kérdéses, mennyire reális adatokat mutatnak a felmérések.
“Társadalmi egyeztetés”
Több település szerint már nincs értelme tiltakozni
A lakossági egyeztetéseket az irodák csak nemrég kezdték meg, a lista nyilvánosságra hozásával. Az érintett polgármesterek szerint azonban az egyeztetéseknek túl sok értelme már nincs.
A HírTV tudósítása szerint a Putnok-Szilvásvárad közötti vonalról folyó egyeztetést a sajtó kizárása mellett akarta megkezdeni az illetékes közlekedési iroda. A polgármesterek azonban ennek hírére közölték: ha nem engedik be az újságírókat, kivonulnak a teremből. A tárgyaláson ezt követően Putnok polgármestere kijelentette: a vasútvonal megszüntetése egy falurombolással ér fel. A döntés Szilvásvárad számára is hátrány, hiszen ez a település az idegenforgalomból, turizmusból él.
Az egyeztetésen az iroda részéről elhangzott: a döntést komoly felmérés előzte meg, amely szerint a Putnok-Szilvásvárad közötti szakaszon az átlagos utas szám 2 fő. Elmondták azt is: Magyarország vasúthálózata ugyan kiemelkedő, ám az alacsony kihasználtsága miatt veszteséges. Erre Putnok polgármester csak annyit válaszolt, a személyszállítás sehol sem a világon nem gazdaságos, éppen ezért mindenütt államilag támogatják azt.
A tárgyalások végére egy biztosnak látszik, Putnok-Szilvásvárad között karácsonykor már nem járnak a vonatok.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Televíziónk az ügyben megkereste a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot, ám konkrét kérdéseinkre csak a minden sajtóorgánumhoz eljuttatott, kevés konkrétumot tartalmazó sajtóközlemény volt a válasz.
“SAJTÓKÖZLEMÉNY
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Regionális Közlekedésszervező Irodák segítségével továbbra is egyeztet a közszolgáltatásban érintett társaságokkal és önkormányzatokkal a 2008. évi menetrendekről.
A 2007/2008. évi menetrendben szereplő vonalak, amelyekre a GKM valószínűleg nem rendel személyszállítást:
* 2 sz. Almásfüzítő-Esztergom
* 22 sz. Körmend-Zalalövő
* 37 sz. Balatonmáriafürdő-Somogyszob
* 42 sz. Mezőfalva-Paks
* 45 sz. Börgönd-Sárbogárd
* 47 sz. Godisa-Komló
* 64 sz. Pécs-Pécsvárad
* 65 sz. Villány-Mohács
* 78b sz. Balassagyarmat-Ipolytarnóc
* 87b sz. Szilvásvárad-Putnok
* 98b. sz. Abaújszántó-Hidasnémeti
* 103 sz. Tiszafüred-Karcag
* 107 sz. Sáránd-Létavértes
* 114 sz. Mátészalka-Csenger
* 117 sz. Tiszalök-Ohat-Pusztakócs
* 121b sz. Újszeged-Mezőhegyes
* 125a sz. Mezőhegyes-Battonya
* 125c sz. Mezőhegyes-Orosháza-Szarvas
* 126 sz. Kisszénás-Kondoros
* 127b sz. Vésztő-Kőrösnagyharsány
* 147b sz. Szentes-Orosháza
Hauptmann Tamás