21 szárnyvonalon tervezi a személyforgalom megszüntetését a minisztérium, ám a listán nincs rajta a városunkon átmenő Hegyeshalom-Csorna szakasz. Bár a döntés még nem született meg, nem valószínű, hogy a meglévő 21 mellett további vonalakkal egészülne ki a felsorolás. Ezzel úgy tűnik, megmenekült a hónapokig a kivégzendők közt számon tartott jánossomorjai személyforgalom.

 

Mára 21-re apadt az a júniusban még – velünk együtt – bő nyolcvanasnak mondott lista, ahol a személyforgalom megszüntetését tervezi a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM). A tárca a MÁV-Start Zrt.-nek a 2007/2008 évi menetrend tervezésekor 10 százalékos kínálatcsökkentést írt elő, ennek eredményeként terjesztette be a Zrt. a héten 21 szárnyvonalra terjedő javaslatát. A vasúti reform megszorításait magán viselő menetrendváltozás december kilencedikétől lépne életbe, a végleges döntést a tárca október végére igérte.

Nem erősít, nem cáfol

A Hegyeshalom-Csorna vonal júniusban még a között a 83 vonal között volt, ahol a személyszállítás megszünését igencsak elképzelhetőnek tartotta volna a minisztérium. Ezt a helyi városvezetésnek május végén el is mondták az akkor a forgalom felmérését vizsgálni kezdő szakemberek. A mára 21-re apadt áldozatok között azonban már nem találjuk szakaszunkat. Bár a listát még nem tekinti véglegesnek a minisztérium, meg sem erősítették azt a felvetésünket, hogy bekerülhetnek további szakaszok a listába. A vonalunkat érintő konkrét mérési megállapításokról sem számolhatunk be, azok, a szombathelyi Közlekedésszervező Iroda vezetőjének korábbi közlése szerint nem nyilvánosak.

Korábbi cikkeink:

A vágány mellett vigyázzanak
Vonalat húznak

Hauptmann Tamás

Háttér

Furcsa társadalmi egyeztetés, kevés megtakarítás

Országos sztrájkkal válaszolnak a mozdonyvezetők, az érintett települések pedig a minisztérium által hangoztatott társadalmi egyeztetést kifogásolják. A vonalbezárásokkal ugyanakkor több szakértő szerint nem lehet érdemi megtakarítást elérni. Avagy, mivel néznénk szembe, ha mégis a halállistán maradtunk volna.

A tárca idén márciusban 14 szárnyvonalon szüntette meg a személyközlekedést. Mint akkor, a mostani döntések mögött is a hazai személyszállítás veszteségességének csökkentése jelent meg. Ugyanakkor a minisztérium és a MÁV Zrt. is többször elismerte már azóta, nem járt igazi eredménnyel a korábbi vonalbezárás.

Közelekedési deform?

Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára szerint a vasúti mellékvonalak megszüntetése nem járt jelentős megtakarítással, és ha az utasok igénylik, újraindítják a forgalmat az érintett szakaszokon -idézte korábban a Magyar Nemzet Online. De a MÁV Zrt. és a parlament szakértői is kénytelenek voltak elismerni, hogy nem jó megoldás a szárnyvonalak fölszámolása, hiszen ez legfeljebb egy-két milliárd forint megtakarítást jelent, és teljesen ellentétes az európai uniós törekvésekkel.

Húzd meg, ereszd meg

A MÁV és a GKM közötti egyeztetések nem folytak zökkenőmentesen: először a Zrt. nem is tett javaslatot személyforgalom megszüntetésére, vonalbezárásra. Ráadásul – írja az Indóház vasutas magazin – a tárgyalások eredményeképppen a végül kikényszerített halállista több mint húsz vasútvonala közül mindössze kettő élvezhette a GKM radírját, ráadásul mindkettő régiónkbeli szakasz: az 5. (Komárom-Székesfehérvár), és a 11. (Veszprém-Győr) számú vasútvonal.

Sztrájk 25-én?

Az ügyben a mozdonyvezetők is szót kértek: A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) október 25-én reggel 6 óra és 8 óra között figyelmeztető sztrájkot hirdetett a vasúti személyszállítás teljes területén – közölte Borsik János ügyvezető alelnök szerdán. Azt követelik: a kormány vonja vissza a 21 mellék- és szárnyvonal megszüntetésének tervét. Főként, mert korábbi megállapodásaik szerint velük is egyeztetni kellett volna a vonalbezárások ügyét.

Délalföldi súlypont

A megszüntetések leginkább a Szeged környéki régiót érintik, ahol 239 km-en helyeznék ki a szokásos, “a vonalon a személyszállítás szünetel” – táblát. Az érintett települések több polgármestere panaszolta el a Csongrád Megyei Napilapnak, hogy az egyeztetések során nem keresték meg őket, kizárva így az önkormányzatokat és a lakosságot e közszolgáltatásról szóló döntésből. Pedig a minisztérium folyamatosan azt hangoztatta, egyeztet az önkormányzatokkal a minél megalapozottabb döntés érdekében. A településvezetők nem mellékesen jegyezték meg: a vizsgálatokat jórészt nyáron, iskolai szünet alatt végezték, így számukra kérdéses, mennyire reális adatokat mutatnak a felmérések.

“Társadalmi egyeztetés”

Az megkérdőjelezhető vizsgálati időpontra és az igért lakossági egyeztetés hiányára korábban Televíziónk is rámutatott. A menetrendi felméréseket végző regionális Közlekedésszervező Irodák bár bejelentették, hogy felveszik a kapcsolatot a településekkel, a vizsgálati eredményeik elkészültéig a legtöbb helyen ezt nem tették meg. Jánossomorján sem.

Több település szerint már nincs értelme tiltakozni

A lakossági egyeztetéseket az irodák csak nemrég kezdték meg, a lista nyilvánosságra hozásával. Az érintett polgármesterek szerint azonban az egyeztetéseknek túl sok értelme már nincs.

Hogy is zajlanak a tárgyalások:

A HírTV tudósítása szerint a Putnok-Szilvásvárad közötti vonalról folyó egyeztetést a sajtó kizárása mellett akarta megkezdeni az illetékes közlekedési iroda. A polgármesterek azonban ennek hírére közölték: ha nem engedik be az újságírókat, kivonulnak a teremből. A tárgyaláson ezt követően Putnok polgármestere kijelentette: a vasútvonal megszüntetése egy falurombolással ér fel. A döntés Szilvásvárad számára is hátrány, hiszen ez a település az idegenforgalomból, turizmusból él.

Az egyeztetésen az iroda részéről elhangzott: a döntést komoly felmérés előzte meg, amely szerint a Putnok-Szilvásvárad közötti szakaszon az átlagos utas szám 2 fő. Elmondták azt is: Magyarország vasúthálózata ugyan kiemelkedő, ám az alacsony kihasználtsága miatt veszteséges. Erre Putnok polgármester csak annyit válaszolt, a személyszállítás sehol sem a világon nem gazdaságos, éppen ezért mindenütt államilag támogatják azt.

A tárgyalások végére egy biztosnak látszik, Putnok-Szilvásvárad között karácsonykor már nem járnak a vonatok.

SAJTÓKÖZLEMÉNY

Televíziónk az ügyben megkereste a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot, ám konkrét kérdéseinkre csak a minden sajtóorgánumhoz eljuttatott, kevés konkrétumot tartalmazó sajtóközlemény volt a válasz.

“SAJTÓKÖZLEMÉNY

GKM: társadalmi egyeztetés után születik döntés a jövő évi menetrendekről

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Regionális Közlekedésszervező Irodák segítségével továbbra is egyeztet a közszolgáltatásban érintett társaságokkal és önkormányzatokkal a 2008. évi menetrendekről.
A jövő évi vasúti és közúti menetrendek kapcsán nem döntésekről folynak az egyeztetések, hanem annak érdekében, hogy megalapozott döntés születhessen. Döntés a hatékonyságot szem előtt tartó, a pazarlást felszámoló, utasbarát menetrendről, amely a közlekedők érdekeit szolgálja vasúton és közúton egyaránt.
A GKM három évvel ezelőtt azzal vágott bele a vasúti közlekedés reformjába, hogy a vasút racionális, az utasigényekhez illeszkedő menetrend szerint gyorsabb, pontosabb, tisztább, összességében vonzóbb szolgáltatásokkal álljon az utazók rendelkezésére. Ezeket a célokat kell, hogy szolgálja a 2008-as menetrend is, amely időben az utasok rendelkezésére fog állni.
A MÁV idén és jövőre is megkapja a szükséges költségvetési forrást fejlesztési terveinek megvalósításához, és a kormány a hatékonyság növekedéséből fakadó megtakarításból egyetlen fillért sem von ki a vasút üzemeltetésből és fejlesztésből.”
A HALÁLLISTA

A 2007/2008. évi menetrendben szereplő vonalak, amelyekre a GKM valószínűleg nem rendel személyszállítást:

* 2 sz. Almásfüzítő-Esztergom
* 22 sz. Körmend-Zalalövő
* 37 sz. Balatonmáriafürdő-Somogyszob
* 42 sz. Mezőfalva-Paks
* 45 sz. Börgönd-Sárbogárd
* 47 sz. Godisa-Komló
* 64 sz. Pécs-Pécsvárad
* 65 sz. Villány-Mohács
* 78b sz. Balassagyarmat-Ipolytarnóc
* 87b sz. Szilvásvárad-Putnok
* 98b. sz. Abaújszántó-Hidasnémeti
* 103 sz. Tiszafüred-Karcag
* 107 sz. Sáránd-Létavértes
* 114 sz. Mátészalka-Csenger
* 117 sz. Tiszalök-Ohat-Pusztakócs
* 121b sz. Újszeged-Mezőhegyes
* 125a sz. Mezőhegyes-Battonya
* 125c sz. Mezőhegyes-Orosháza-Szarvas
* 126 sz. Kisszénás-Kondoros
* 127b sz. Vésztő-Kőrösnagyharsány
* 147b sz. Szentes-Orosháza

Hauptmann Tamás

-hirdetés- -hirdetés-