Továbbtanulóknak: Az elõadás részletes összefoglalóját, tanácsokat, érveket, és hasznos honlapcímeket is tartalmaz cikkünk!
Az általános iskolások számára egyre közeledik az iskolaválasztás idõszaka. E fontos döntés minél jobb meghozatalához kívánt segítséget nyújtani a TIT – Pannon Egyesület helyi tagszervezete azzal, hogy meghívta Kleizerné Tamás Györgyit, a Gyõr-Moson-Sopron Megyei Munkaügyi Központ foglalkoztatási-és információs tanácsadóját egy elõadásra. A foglalkoztatási szakember kedden este 18 órától a helyi mûvelõdési házban tartott tájékoztatón vázolta a legfontosabb pályaválasztási szempontokat és körülményeket, amiket mind a szülõnek, mind a gyereknek érdemes megfontolnia, mielõtt végleges döntésre jut.
Nem átjárható
Mint Kleizerné elmondta, megyénkben alacsony a munkanélküliségi ráta (3.8%), ám ennek ellenére sok olyan emberrel találkozik munkahelyén, aki a számára nem megfelelõ iskolaválasztás miatt változtat késõbb szakmát, vagy tanul tovább más területen.
„Az iskolaválasztás nagy felelõsség, mert könnyen mellé lõhetünk, de az iskolák nem átjárhatók. Még akkor sem, ha erre jogilag lenne lehetõség, és ezt is halljuk mindenhonnan. A váltani akaró gyakorlati akadályokba ütközik sokszor, például abba, hogy a másik iskolában a meglévõ keretszámokat nem tudják bõvíteni.”
Elfogultság nélkül
A szakember szerint a megfelelõ pálya kiválasztásánál több szempontot is meg kell fontolni, amik közül sok egyértelmûnek tûnik, de sokszor mégsem vesszük figyelembe õket. A legfontosabb az érdeklõdés és a képesség megléte a gyermekben az adott szakma, terület iránt. E mellett a tanulási készség is fontos.
„Mielõtt döntene a család, a szülõk bizonyosodjanak meg a gyerek motivációjáról, érdeklõdésérõl és tudásáról. Sokszor ugyanis mi, szülõk elfogultak vagyunk a gyerekünkkel, és rosszul mérjük fel a képességeit, rosszul választunk iskolát.”
Kleizerné elmondta, döntésünk elõtt kérjük a pedagógusok segítségét, de hasznos lehet különbözõ, pont e célt szolgáló tesztek alapján megbizonyosodni gyermekünk irányultságáról, tehetségérõl. (Ilyen teszteket az Állami Foglalkoztatási Szolgálat honlapján, a www.epalya.hu címû internetes oldalon is találhatnak az érdeklõdõk)
Ha valaki olyan szakmát választ, amit valójában nem szeret mûvelni akkor elõbb-utóbb csak a betanított munkásság marad a számára, összegezte a munkaügyi központok tapasztalatait az elõadó.
Egyéb körülmények
Mérlegelnünk kell több más mellett például a választott szakma társadalmi megítélését is. (Lásd többek között az ápolónõi pályát.) Figyelembe kell vennünk, hogy léteznek atipikus foglalkozási módok, ilyen például a szétszórt munkabeosztás, ami csak saját gépkocsival teszi lehetõvé a munkába járást. Ilyen lehet például a pincér, szakács szakma is.
Léteznek extra szakmák, melyek bizonyos lakókörnyezetben nem mûvelhetõk, ilyen esetben azt is mérlegelnünk kell, gyermekünk otthona környékén kíván-e maradni hosszú távon, vagy sem.
Tekintetbe kell vennünk környékünk várható munkaerõ-piaci mozgását, az itt lévõ cégek hosszú távú kilátásait.
Az iskola minõsége
Az iskolák és az ott megszerezhetõ tudás, papír piaci értékét is mérlegelni kell döntésünk elõtt. Ehhez segítséget nyújthat a megyei munkaügyi központ honlapja is, a http://www.gyormmk.hu/ címen. Itt az érdeklõdõk iskolák szerint lebontva láthatják, hogy mely intézménybõl hányan regisztráltak jelenleg a munkanélküliek között. Ezzel az adott képesítés piaci értéke is meghatározható nagyjából.
Az iskolatípusok
A gyerek alapvetõen három iskolatípusba mehet, ezek közül a gyermek érdeklõdése és képessége alapján kell eldönteni, hogy melyik is a megfelelõ.
Megyénkben a szakmunkások terén nincs gond, kevés a hiányszakma, és felértékelõdött a jó szakmunkás. A jó, kiváló munkát végzõ szakmunkásra mindig lesz igény. Viszont fontoljuk meg, hogy milyen területre is engedjük gyermekünket, mert az, akinek nincs kedve, affinitása az adott munkához, az esetek többségében nem is dolgozik végzett szakmájában késõbb.
Középfokon
A szakközépiskolákba menõknél gyakran nem tisztázott, mit is akar a gyerek. Aki csak érettségit szeretne szerezni, felsõoktatási intézményben akar továbbtanulni, ne ide jelentkezzen – hangsúlyozta a szakember – mert itt szakmaival nehezített tanulmányokkal került szembe, ugyanakkor az általános tárgyak többségében könnyebbek, azaz rontják az esélyeit az felsõoktatási intézményekbe való felvételizéshez.
Viszont aki a szakközép elvégzése után technikusként végez, hamar elhelyezkedik. A magasabban kvalifikált szakemberek ugyanis mindig elõnyt élveznek a piacon.
Felsõ léc
Az érettségi ma már alapfeltétel a jó állásokhoz, mint régen a nyolc osztály. Ugyanakkor egy diploma nem belépõ a munkaerõpiacra, a pályakezdõ munkanélküliek 28 % diplomás.
A felsõoktatás közelgõ átalakítása is átrajzolja majd a felvételi szokásokat. Az új, tandíjas rendszerben az állam már sokkal inkább a tehetséges, szorgalmas hallgatókat támogatja majd, igyekszik visszaszorítani az egy-egy szakon jelenleg tapasztalható túlképzést. Vagyis a most már egyetemre, fõiskolára induló nyolcadikosoknak tudniuk kell, hogy a tudás terén nagyobb verseny alakul majd ki. Ez azonban nem szabad hogy elkedvetlenítse az ambiciózus diákokat, fogalmazott az elõadó, hiszen aki tehetséges, céltudatos és szorgalmasa, annak helye lesz a legnehezebb szakokon is.
Megtelt!
Sok szakma van, ahol jelenleg nehéz elhelyezkedni. Ilyen például a középfokú szintû informatikus, mert a magasabb végzettségû informatikai szakemberek betöltik ezeket a helyeket, itt visszafelé rendezõdnek a szakmák, azaz a legalacsonyabb képesítésûek e területen állás nélkül maradnak. De jelenleg az adminisztratív területen, az ügyvitelen is túlképzés van. De egy ilyen iskolában sokrétû a képzés, a végzettek könnyebben el tudnak helyezkedni e terület egy másik ágán. Sok szolgáltatás is telítõdött, nehéz például állást találni fodrászként, nõi szabóként, és a fogtechnikában is magas a telítõdöttség jelenleg. Aki e területeken akar munkába állni, magas képesítést, minõségi munkavégzést kell elsajátítania.
Hiányszakmák
A jelenleg hosszú távon biztosnak tûnõ szakmák között rangos helyet foglalnak el a vasipari ágazatok, az autóipar és kiszolgálói. Az építõipar, bár mindig kétséges terület, most nagy igény van az igazán jó szakemberre. E mellett Kleizerné kiemelte a mûbútorasztalos-szakmát is, mint hiányterületet, ahol a szakmáját igazán mûvelõ iparosnak mindig rengeteg munkája akad. De akkor, amikor ma az élet minden területén elektronikai eszközökkel találkozunk, a villanyszerelõnek lenni is biztos állás.
Kleizerné – egy kérdésre válaszolva – elmondta, a jánossomorján meghatározó élelmiszeripar területén is találkozhatunk munkanélküliséggel, és a városunkban szintén jelentõs mûanyagiparban jórészt csak betanított munkásokra van szükség.
Ezt egy életen át kell
Arra is fel kell készülni, hogy a modern korban folyamatosan új élethelyzetekkel találja magát szembe az ember, elengedhetetlen az élethosszig tartó tanulás. Ez már a nyugati társadalmakban kialakult struktúra. Egy aktív életpálya alatt minimum öt különbözõ dolgot csinál az ember, többször rá van kényszerítve tehát a váltásra vagy a továbbtanulásra. A mai világban már nem arra kell számítanunk, hogy kitanult szakmánkban dolgozunk majd életünk végéig – hívta fel a figyelmet az elõadó.
Halasszuk!
Összegzésként Kleizerné elmondta, a modern kihívásoknak szinte minden területen a jól képzett, nyelveket beszélõ, jó számítástechnikai ismeretekkel rendelkezõ ember felelhet meg legjobban.
A pályaválasztás felelõs, fontos döntés, ezért gondoljuk meg alaposan. Érdemes a legjobb döntés érdekében akár minél késõbbre is tolhatjuk a pályaválasztást. Vagyis olyan iskolatípus mellett dönteni, ahol érettebb fejjel dönthetünk arról, mivel is szeretnénk foglalkozni. A jó tanulók tehát menjenek gimnáziumba, összegezhetjük a tanácsot.
H.T.


