Még nem végleges a fizetõssé váló útszakaszok listája, ám kevés változtatás valószínû - tudtuk meg a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól. Április elsejétõl így útdíjköteles lehet a 86-os fõút Mosonmagyaróvár és Jánossomorja között szakasza is.
Nem véglegesítették a fizetõssé váló fõútszakaszokat felsoroló listát – tájékoztatott róla a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtószóvivõje – jelenleg a közigazgatási egyeztetés eredményeinek értékelése folyik.
Jövõ héten?A többek között az érintett településekkel, civil szervezetekkel is folyó tárgyalások múlt pénteken zárultak le, majd a különbözõ szaktárcák és minisztériumon belüli illetékesek véleményezték a listát, egészen tegnapig. Jelenleg ezen észrevételek kiértékelése folyik. Ez után kerülhet csak a miniszter elé a rendelkezés. Kóka János várhatóan a jövõ héten véglegesítheti a listát. A megyei sajtóban már véglegesként említett felsorolás csak ezután nyerhet végsõ formát.
Itt isA minisztériumtól megtudtuk, bár még nem zárult le az eljárás, nagy valószínûséggel komolyabb változás már nem történik a listában. Mint arról már beszámoltunk, a 86-os fõút fizetõssé váló részeinek egyike a Mosonmagyaróvár és Jánossomorja közöt húzódó szakasza is.
36A 12 tonnánál nehezebb, vagyis a D4-es kategóriájú gépjármûvek után 28 magyar fõút 36 szakaszán kell matricát vásárolni április elsejétõl. Gyõr-Moson-Soporn megyében ez három szakaszt érint: a 85-ös fõúton Gyõr és Enese, valamint Kóny és Csorna között, a 86-os fõúton pedig a Mosonmagyaróvár - Jánossomorja között kell útdíjat fizetniük a kamionoknak. Az utakra a jelenleg is kapható autópálya-matricákat használhatják majd a szállítók.
30 ezerszer nagyobb kárEzen, fõként autópályákba csatlakozó útszakaszok fizetõssé tételével szándékozik a minisztérium az autópályákra terelni a kamionforgalmat. "Jelenleg a gyorsforgalmi úthálózat 70%-án közlekedõk fizetik az egész gyorsforgalmi úthálózat fenntartási költségeihez a hozzájárulást, hiszen a 30%-a ingyenesen vehetõ igénybe. Magyarországon jelentõs a tranzitforgalom, amely zavarja a lakosságot, növeli a balesetveszélyt, és jelentõs károkat okoz az úthálózatban. Egy teherautó 30 ezerszer nagyobb kárt okoz, mint egy személygépkocsi. Az úthálózat karbantartásával kapcsolatos költségekhez elsõ sorban a nemzetközi teherforgalom nem járul hozzá"-áll a tárca közleményében.
Kifogások is
Az intézkedést több civil szervezet is kifogásolja. A hazai teherfuvarozók inkább csak az átutazó külföldi kamionokkal vásároltatnának matricát, mondván, õk a hazai adókkal hozzájárulnak az utak felújításához, míg az átutazók nem.
A fõút mentén lakó településeket tömörítõ 86-os útbizottság is kifogásolja az intézkedést, szerintük ez a fizetés nem tántorítja el a kamionokat a fõúttól, hiszen ki lehet kerülni e kis szakaszokat. Õk a matricás megoldás helyett inkább egy, az országban megtett kilométeren alapuló megoldást támogatnának.
H.T.
Kapcsolódó cikkünk:
Csökkenhet a forgalmunk