Életbevágó ismereteket tanítottak egymásnak a jánossomorjai hetedik-nyolcadikos diákok kedden délelõtt. A vegyes csapatok a szentpéteri utcákat járták, és az itt fellelt állomások mindegyikén tanulhattak valamit a közlekedésrõl. De taníthattak is, hiszen minden társaság egy-egy korábban kiválasztott témát dolgozott ki, és azt pár tagjuk meg is taníthatta a többieknek a versenyen. A megmérettetésen pontozták is egymást a diákok, hogy ki mennyire hatékonyan adta elõ a problémát, oldotta meg a feladatot. Ez volt a feladat lényege, ugyanis a most zajló, készség és képességfejlesztésen alapuló TÁMOP (Társadalmi Megújulás Operatív Program) iskolai program keretében minden gyerek aktív részvétele is cél volt.
Lõrincz Eszter, projektvezetõ tanár elmondta, a gyerekeknek nagy felelõsséget jelent, hogy diáktársak elé állnak ki. Nagy tapasztalatot szereznek arról is, hogy mit tudnak visszaidézni a hallottakból.
Veszélyes zónához értélAz elsõsegély mellett a közlekedés illemszabályairól is tanulhattak. De máshol, kihelyezett tablók elõtt szó volt a közlekedés történelmérõl, a környezetbarát közlekedési eszközökrõl is. Ez utóbbi, hálás témájú és érdekesen feldolgozott állomás végzett egyébként a legjobban a projektek között. Voltak, akik Jánossomorja veszélyes szakaszaira hívták fel a diáktársak figyelmét, baleseti statisztikát is használva. A munka rendõri felügyelettel folyt.
Polyák János, a jánossomorjai rendõrõrs törzszászlósa elmondta, leginkább a 86-os fõút kritikus szakaszait emelték ki a diákok balesetek képeivel is hatásosabbá tett várostérképükön. De sikerült például olyan szakaszokra is felhívni a figyelmet, ami valamilyen hiányosság miatt jelent veszélyt. A Sport utca és Ady Endre utca sarkán például eltûnt az elsõbbségadást jelzõ tábla, így az eddig is a város egyik legveszélyesebb, beláthatatlan keresztezõdése még veszélyesebb lett. De a Kis utca elején is hasonló táblaeltûnés nehezíti a közlekedést – tette hozzá a törzszászlós.
Ennél az állomásnál a diákok videofilmet is készítettek a város több pontján, sõt, kisautókkal is közlekedési eseteket mutattak be a csapatoknak. A vándorlóknak mindkét esetben a hibás közlekedési módot kellett kiszûrniük – néha nem sok sikerrel.
A kerékpározás alapvetõ szabályairól is értékes dolgokat tudhattak meg az itt sem mindig felkészült gyerekek.
Farkas Attila 8. osztályos tanuló, a bringás állomás egyik kidolgozója elmondta: -„Jól teljesítettek a csapatok, csak azt nem vették figyelembe, hogy az útnak két fele van, egy bal és egy jobb és a bal felén közlekedtek.”
A cél azonban pont a hiányzó ismeretek pótlása volt. A közlekedésbiztonsági napot már évek óta tervezte az iskola, megvalósítani azonban most, a programon belül sikerült, a Madarak és Fák Napján, amikor hagyományosan túráznak a nagyok.
Madarak és FákA többi iskolás azonban már valóban a fákkal és az élõvilággal törõdött. Míg a hatodikosok a Fertõ-Hanság Nemzeti Park Sarródi központjába kirándultak, az ötödikesek a Lókertben dalokkal, versekkel érzékeltették a természetvédelem fontosságát, de
Balsay Sándor segítségével közvetlen környezetünk élõvilágát is megismerhették.
FülemüleKörnyezetünk élõvilágával azonban nem csak az iskolai kereteken belül ismerkedhettek meg a madarak és fák napja környékén a jánossomorjaiak. Hétfõn ugyanis sikerrel zárult a hagyományos fülemüle-figyelési akció Jánossomorján. A Magyar Madártani Egyesület kezdeményezését Jánossomorján évek óta Balsay Sándor, az egyesület tagja bonyolítja. Idén is több estén át hallgathatták a rejtett életmódú, de környezetünkben élõ madár hangját Jánossomorja több parkjában, ligetében. Hétfõn este a családok mellett tanárok és szülõk segítségével iskolai osztályok is részt vettek az akcióban a Lókert mögötti földút bozótsora mellett. Korábban Jánossomorján még nem tartottak ilyen magas létszámú csalogányfigyelést.
A fülemülét, más néven csalogányt a föld legváltozatosabb és legszebb énekû madarának tartják. Hangja májusi éjszakákon zeng. Csak a hímek énekelnek, gégéjük négy hangot képes egyidejûleg kiadni, és zeneileg tökéletes akkordokat is énekel.