25 ezer mulasztott óra az elmúlt tanév mérlege a Körzeti Általános Iskolában. A háziorvos nem tagadhatja meg az igazolás kiadását, a tanintézmény részben a szülõi felelõsséget hangsúlyozza. A szülõk álláspontja nem egységes a kérdésben, az önkormányzat mielõbbi megoldást vár.
Az önkormányzat képviselõtestülete legutóbbi ülésén ismét tárgyalt a problémáról, hiszen az elmúlt három évben ugrásszerûen emelkedett a hiányzások száma. Legszembetûnõbb a 2007-2008-as tanév, ennek során átlagosan negyven tanóráról ötvenre nõtt az egy fõre esõ mulasztás. Ennek következménye lehet, hogy a tanulónak egyre több a pótolnivalója, lemarad az anyagban, és tanulmányi átlaga is romlik.
Ahogy az iskola igazgatója, Bella Zsolt elmondta, nem az igazolatlan hiányzások jelentik a fõ problémát, hanem a hivatalos, orvosi pecséttel és aláírással ellátott dokumentumok tömegessé válása. Ezekkel szemben az intézmény tehetetlen, muszáj õket elfogadni. Dr. Mihályi Zsuzsanna háziorvos szerint az orvosok is kényszerpályán mozognak. Számos esetben a szülõ három-négynapi hiányzás után kér igazolást gyermekének, így természetesen a korábbi tünetek nem ellenõrizhetõek.
A tanulók orvosi igazolása csak az ellenõrzõben, pecséttel ellátva lehetne elfogadható. Ennek ellenére sokan otthon felejtik az ellenõrzõt, a doktornõ szerint nem mindig véletlenül: „Az lehet az oka - bár ez igazából a felsõsökre, hetedikesekre, nyolcadikasokra, még inkább a szakközépiskolásokra vonatkozik -, hogy egy papírra kiállított igazolás, amit az osztályfõnök megkap, nem kerül a szülõk kezébe.” Vagyis a szülõ nem is tud róla, hogy a gyerek nem volt iskolában.
Azok a szülõk, akik nagyobb szabadságot engednek felsõs gyermekeiknek, talán nem is érzékelik a probléma nagyságát. A szülõi szervezet vezetõje, Kaltenecker Lászlóné úgy véli, egy húszfõs osztályban könnyen elõfordul két-három tanuló esetében, hogy otthon nem követik nyomon kellõképpen az iskolával kapcsolatos teendõket. A felelõsségteljesebb szülõk azonban nem tudnak hatni az engedékenyebbekre. „Én azt gondolom, hogy a szülõk nagyon-nagyon keveset találkoznak, nincs rá lehetõség, mivel mindenhol sok a munka, mindenki a munkáját részesíti elõnyben. Talán nincs meg az a kapcsolat a szülõk között, ami ezeket a problémákat meg tudná oldani, vagy változtatni tudna rajtuk.” – vélekedik Kaltenecker Lászlóné.
2008 szeptemberében az iskola intézkedési tervet készített a tanulók hiányzásának csökkentésére. Ennek fõ célja az oktatási intézmény, az önkormányzat, az orvosok és a Gyermekjóléti Szolgálat közti minél hatékonyabb információcsere. A tevékenységeket összehangoló tervezet egyelõre csak részben sikeres. Mint azt Bella Zsolt iskolaigazgatótól megtudtuk, a központi alsó tagozatban drasztikusan, majdnem a felére csökkent az elõzõ évhez képest a hiányzások száma, a központi felsõ tagozatban az intézkedési terv ellenére növekedett 10-15 százalékkal, de itt három-négy tanuló húzta föl a mutatókat. A Klafszky-tagiskolában pedig maradt az elõzõ évi szinten, ami tanulónként 47 tanóra, szemben a jánosi alsó 26, illetve a központi felsõ 67 mulasztott órájával - ez körülbelül két hét hiányzást jelent.
A labda tehát tovább pattog az érintett felek között. Az a tanuló azonban, aki 250 tanóránál többet hiányzik, osztályozó vizsgát köteles tenni, az igazolásoktól függetlenül.
Prátser Krisztián