Kizárólag autópálya-matricával használhatnák januártól a tranzitúttá minõsített fõútvonalakat a kamionok, adta közzé a hét közepén a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. Az ötvennél is több fizetõs utat tartalmazó listán a Mosonszentpéteren áthaladó 86-os fõút is szerepel.
A díjfizetésbe - az autópályák és autóutak mellett - bevont utak körét a forgalmi adatok alapján határozták meg. A terv lényege, hogy az autósoknak, kamionosoknak nemcsak az autópályákon, hanem még további több mint 50 fõútvonalon is fizetnie kell majd. Ehhez azonban egy a kizárólag az autópályák fizetõvé tételét lehetõvé tevõ törvényt is módosítani kell – adta hírül a Népszabadság címû országos napilap.
Az útdíj a 7.5 tonnát meghaladó tömegû tehergépkocsiknál, tehát elsõsorban a nemzetközi fuvarozásban részt vevõ kamionoknál lesz szükséges, adta hírül a Népszabadság. Ezek a gépjármûvek januárjától csak akkor használhatják a tervek szerint TIR jelzésû utakat, ha megvásárolják az utópályákon kötelezõ matricákat. Ennek elmulasztása büntetést von majd maga után, de azok is számíthatnak bírságra, akik a fizetõs autópályák elkerülésére használt utakat is megpróbálják elkerülni.
Az intézkedés célja nem a bevételek növelése, hanem a forgalom átterelése a lakott területeken átvezetõ fõutakról az autópályákra. Ezzel a fõutak mentén csökkenne a zajártalom, a környezetszennyezés és a balesetveszély így jelentõs változásokat hozhatna, többek között a Mosonszentpéteriek, fõleg az iskolások, óvodások és szüleik életében is.
Mint arról korábban beszámoltunk, több hasonló helyzetben lévõ település mintájára a 86-os fõút mellett lakó több település is összefogott, és több módón is fellépett a fõúton átmenõ nagy forgalom mérsékléséért. A több település civil szervezõdéseit tömörítõ "86-os út Bizottság" demonstrációval és több érdekegyeztetõ fórummal is hangot adott a problémának. Bár a szomszédos Bõsárkány már tagja a csoportnak, Jánossomorján annak ellenére nincs még komoly lépés egy e célt szolgáló civil szervezõdés megalakulása felé, hogy a helyi önkormányzat többször hangoztatta, támogatná a szervezõdés létrejöttét.
A fõúton szakértõk szerint azért emelkedett meg az elmúlt években közel 60%-kal a teherforgalom, mert sok teherfuvarozó a magyarországi útvonalon igyekszik kikerülni az osztrák fizetõs autópályákat. A magyar díj bevezetésével az illetékesek remélik, megszûnik a magyar utak e vonzó tulajdonsága, és a nagy forgalom majd a kényelmesebb autópályákon megy inkább.
Kapcsolódó cikkek:
Kamionoknak a fõutakra is matrica kell (NOl)Korábbi cikkeink:Tervek továbbra is vannakPetíciót fogalmazott meg a 86-os útbizottságÚtdíjjal a forgalom ellen