A Gyõr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyén átmenõ 86-os fõutat a külföldi kamionosok a szintén észak-dél irányú, ám fizetõs osztrák A2-es autópálya helyett használják, ami jelentõs nehézségeket okoz az itt élõk számára. Az évi mintegy 65 ezer kamion szinte ellehetetleníti a közlekedést az útszakaszon, s számos baleset forrását is jelenti az itteni falvak, városok számára.
Erre a problémára keresett megoldást az a vas megyei Szelestén tartott tanácskozás, melyen az érintett településeket képviselõi mellett állami döntéshozókat is meghívtak a szervezõ "86-os út Bizottság" nevû civil szervezõdés tagjai. Az illetékesek azonban nem jelentek meg a délelõtti tárgyaláson. Jánossomorja részérõl
Balsay Sándor önkormányzati képviselõ vett részt a gyûlésen.
A találkozó idején reggel 7-tõl este 19 óráig félpályás útlezárással tiltakoztak az itt élõk a hatalmas átmenõ forgalom ellen a Bõsárkány és Vát közötti útszakaszon. A forgalomlassítással a fõúton áthaladó, napi közel 2000 kamion okozta problémákra szerették volna felhívni a figyelmet.
A tanácskozást követõ fórumon Németh Kálmán, Répcelak polgármestere kérte a vasi országgyûlési képviselõket, hogy közösen álljanak ki a fõút menti települések érdekében, hiszen ez egy politikamentes demonstráció, ami egyértelmûen az itt élõk érdekeit szolgálja. A 86-os út nem csak Vas megye, hanem a Nyugat-Dunántúli régió hosszanti tengelye is, ezért azt mindenképpen fejleszteni kell.
A fórumon is felszólaló Levegõ Munkacsoport felmérése szerint Magyarországon a teherforgalom okozta kár az évi 1000 milliárd forintot is elérheti. A 86-os fõút mentén például az ingatlanárak is több milliárd forinttal csökkentek. Mindezt a lakosságnak kell megfizetnie. A hatalmas forgalomnak az anyagi károk mellett azonban jelentõs az egészségromboló hatása is. A kamionok által is okozott finompor-szennyezés miatt akár egy évet is veszíthetünk életünkbõl- mondtáka csoport munkatársai. A civil szervezet szerint az úgynevezett svájci rendszerû útdíj bevezetése hozhatna eredményt, ami a súly és a káros anyag kibocsátás alapján fizettetne pénzt a kamionokkal. Az igazságos teherviselés jegyében a 10 tonna feletti gépjármûvekkel fizettetnék meg a díjat, amit a megtett kilométer alapján a kamionok tahográfja segítségével számolnának ki.
A befolyt pénzbõl a Levegõ Munkacsoport azonban nem a közúthálózatot fejlesztenék, mert szerintük az autópálya nem feltétlenül jelent megoldást erre a célra. Helyette a kombinált, közúti és vasúti szállítást támogatják. Az útdíj bevezetésérõl a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium is készített már terveket, a GKM azonban csak az elsõrendû utakon vetné ki ezt a díjat. Ez azért nem szerencsés, mert a másod és harmadrendû útvonalak is nagy forgalmat bonyolítanak le. A fórumon részt vevõ Básthy Tamás Vas megyei országgyûlési képviselõ szerint az útdíj bevezetésének tervei reálisak, azt ugyanis a lakosság nyugalmát jelentõsen zavaró tranzitforgalom is indokolja. A probléma több évtizedes, a kérdés tehát már csak a díj összegének mértéke és bevezetésének ideje lehet.
Fáry János, a vasúti szállítással foglalkozó Hungarocombi Kft részérõl elmondta, az útdíj mellett a forgalom csökkentésének másik hatásos módszere a teherszállítmányok vasútra terelése lehet. A kamionokat vasúti kocsikon szállítanák át ezen a szakaszon, így nem csak a forgalom, hanem a káros anyag kibocsátás és a zajártalom is csökkenne Ez a gyakorlat például Ausztriában és Svájcban is régóta mûködik, ezekben az országokban az állam a már említett úthasználati díjjal is a vasúti szállítás választására ösztönzi a fuvarosokat. A kombinált szállítás hátránya viszont hogy a vasúthasználati díj drágább, mint az autópályadíj Szakértõk szerint azonban hazánkban is nagy lehetõségek rejlenek ebben a szállítási formában. A kész tervek közt szerepel a 86-os fõút forgalmát kiváltó Mosonmagyaróvár és a szlovéniai Ljubljana közötti kamionszállító vonat elindítása is.
Mint megtudtuk, a tömörülés több hasonló akciót is kilátásba helyezett a jövõben, amihez akár már Jánossomorja is csatlakozhat. A városvezetés bízik abban, hogy hamarosan egy helyi civil mozgalom alakul majd e probléma megoldására, és csatlakozik a "86-os út Bizottsághoz".
V.D.
Kapcsolódó cikkek:Félpályás útlezárás a 86-oson