RegionĂĄlis KĂ©pĂșjsĂĄg Rendszer | Hirdessen 7 település 4600 háztartásában 0-24 óráig! - Bősárkány
- Jánossomorja
- Mosonszolnok
- Hegyeshalom
- Kimle
- Halászi
- Máriakálnok
|
|
HirdetĂ©sfelvĂ©tel | Balassi BĂĄlint MĂ»velĂ”dĂ©si HĂĄz könyvtĂĄrĂĄban hĂ©tfĂ”n 9-12, 14-16 ĂłrĂĄig szerdĂĄn 9-12, 14-16 ĂłrĂĄig pĂ©nteken 9-12 ĂłrĂĄig
Tel/Fax: (96) 225-003
KĂ©pĂșjsĂĄg hirdetĂ©si dĂjszabĂĄs
|
| | |
A nagyoknak ’48-rĂłl Dátum: 2011. március 16. szerda, 15:49
|
MegĂ”rizni a nemzeti nyelvet Ă©s kultĂșrĂĄt, Ăgy tudunk a mindennapokban is hasznĂĄra lenni jövĂ”nknek. Erre mutatott rĂĄ Luka JĂĄnos önkormĂĄnyzati kĂ©pviselĂ” mĂĄrcius 15-i ünnepi beszĂ©dĂ©ben. A mĂ»sort a központi iskola tanulĂłi adtĂĄk, idĂ©n pedig a HĂĄrmashalom elĂ”tt tisztelegtek a felvonulĂłk.
Megteltek a szĂ©ksorok a Balassi BĂĄlint MĂ»velĂ”dĂ©si HĂĄzban a 6.A osztĂĄly tanulĂłi ĂĄltal elĂ”adott vĂĄrosi ünnepi mĂ»soron mĂĄrcius 15-Ă©n. A produkciĂł vĂĄltozatosan Ă©pĂtkezve mesĂ©lt e törtĂ©nelmi korszakrĂłl, tĂĄncok, jelenetek, Ă©nekkari dalok vĂĄltottĂĄk egymĂĄst. A gyerekek ĂĄltal elĂ”adott szövegbetĂ©tek igyekeztek bemutatni a tĂĄrsadalmi problĂ©mĂĄkat Ă©s a politikai hĂĄtteret is. A produkciĂł a pĂ©nteki, iskolai elĂ”adĂĄshoz kĂ©pest a TititĂĄ NĂ©ptĂĄnccsoport toborzĂł verbunkjĂĄval egĂ©szült ki. Ăk a csak a HansĂĄgra jellemzĂ” vitnyĂ©di verbunkot tĂĄncoltĂĄk el a mĂ»sor berukkolĂłs jelenetĂ©ben. A tĂĄnc különlegessĂ©ge, hogy szinte csak e környĂ©kre jellemzĂ”en a lĂĄnyok, asszonyok is csatlakoztak a fĂ©rfitĂĄncokhoz. Mivel a hatodikosok törtĂ©nelem ĂłrĂĄn mĂ©g nem tanultak az 1848-as forradalom esemĂ©nyeirĂ”l, BellĂĄnĂ© CsĂĄszĂĄr Edit osztĂĄlyfĂ”nök, Ă©s segĂtĂ”je WinklernĂ© PrĂ©mus KlĂĄra közremĂ»ködĂ©sĂ©re is szüksĂ©gük volt, hogy pontosan Ă©rtsĂ©k, mit is adnak elĂ”. Ahogy az egyik szereplĂ”, GĂ”si GergĂ” elmondta, Ăgy a mĂ»sor utĂĄn talĂĄn egyszerĂ»bb lesz jövĂ”re megtanulni a hetedikes magyar törtĂ©nelem idevĂĄgĂł anyagrĂ©szeit. TovĂĄbblĂ©pĂ” ünnepsĂ©gek?Több nĂ©zĂ” egybehangzĂł vĂ©lemĂ©nye szerint is a vĂĄrosi nemzeti ünnepek mĂ»sorĂĄnak, illetve a szervezĂ”knek nem szabadna ennyire az iskolai mĂ»sorra Ă©pĂtenie, mert a gyerekeknek, felkĂ©szĂtĂ”knek nehĂ©z egyszerre szĂłlni az alsĂłs, felsĂ”s diĂĄksĂĄghoz Ă©s a felnĂ”ttekhez is - azzal együtt, hogy a mĂ»sor több eleme is tetszĂ©st aratott. A diĂĄkok mĂ©g nem Ă©rtik olyan szinten az ünnep jelentĂ”sĂ©gĂ©t, mint ahogy a felnĂ”tt nĂ©zĂ”közönsĂ©g, Ă©s ez nem is vĂĄrhatĂł el tĂ”lük. Viszont JĂĄnossomorja nemzeti ünnepsĂ©gein mĂĄr volna igĂ©ny a komolyabb gondolatokra, elĂ”adĂĄsokra. Volt, aki a helyszĂnnel is ĂșjĂtott volna, mondjuk azzal, hogy szĂ©p idĂ”ben pĂ©ldĂĄul szabadtĂ©ren is megrendezhetnĂ©k a mĂ»sorokat. A jelen kihĂvĂĄsaiLuka JĂĄnos önkormĂĄnyzati kĂ©pviselĂ” ünnepi beszĂ©dĂ©ben több reformkori idĂ©zettel igyekezett alĂĄtĂĄmasztani a forradalom Ă©s szabadsĂĄgharc mĂĄig is Ă©rvĂ©nyes üzenetĂ©t. Mint elmondta, 1848. mĂĄrcius 15-e kapcsĂĄn nem csupĂĄn visszatekintĂ©srĂ”l Ă©s megemlĂ©kezĂ©srĂ”l van szĂł. Követnünk kell a nagy elĂ”dök pĂ©ldĂĄjĂĄt, meg kell talĂĄlnunk a jelen azon kihĂvĂĄsait, melyeket leküzdve hasznĂĄra vĂĄlhatunk nemzetünknek. Ennek sarokpontjakĂ©nt az ünnepi szĂłnok a nemzeti nyelv Ă©s kultĂșra megĂ”rzĂ©sĂ©t emelte ki, kapcsolĂłdva Kölcsey Ferenc majd kĂ©tszĂĄz Ă©vvel korĂĄbbi gondolataihoz. Az ünnepsĂ©g fĂĄklyĂĄs felvonulĂĄssal zĂĄrult, a hagyomĂĄnyokhoz hĂven a fĂșvĂłsok zenei kĂsĂ©retĂ©vel. A HĂĄrmashalomnĂĄl az önkormĂĄnyzat Ă©s a vĂĄros civil szervezetei is elhelyeztĂ©k a megemlĂ©kezĂ©s koszorĂșit. PrĂĄtser - Hauptmann Luka JĂĄnos ünnepi beszĂ©de:Hölgyeim Ă©s Uraim, MĂ©lyen Tisztelt ÜnneplĂ” KözönsĂ©g!
Tavaly eufĂłriĂĄs hangulat kerekedett KĂ©zdivĂĄsĂĄrhelyen, amikor az egyetlen 1849-ben öntött rĂ©zĂĄgyĂș ideiglenesen hazaĂ©rkezett BukarestbĂ”l. TanĂșsĂthatom, hogy ez az öröm egĂ©sz SzĂ©kelyföldet bejĂĄrta. Bereck, Gelence, Berzence, MosonmagyarĂłvĂĄr mi köti e települĂ©seket össze? 1998 Ăłta GĂĄbor Ăron rĂ©zĂĄgyĂșjĂĄnak mĂĄsolatai ĂĄllnak ezeken a települĂ©seken . Mi köze a gelencei hentesnek, cukrĂĄsznak, vĂĄllalkozĂłnak 1848 magyarjaihoz? Felületesen, semmi köze. De mĂ©lyebbre menvĂ©n, rĂ©szei egy magyar közössĂ©gnek, ami nem mindig egyforma, de magyarnak vallja magĂĄt. „ HĂĄzsĂĄrtos, egymĂĄst üldözĂ” nĂ©pbül, mely erejĂ©t kölcsönös zsibbasztĂĄsra fecsĂ©rli, elvĂ©gre egy csalĂĄddĂĄ, egy Ă©s oszthatatlan nemzettĂ© akarunk Ă©s Isten segĂtsĂ©gĂ©vel fogunk is összeforrni – mondta SzĂ©chenyi IstvĂĄn 1848. januĂĄrjĂĄban.
Ăl-e ma is PetĂșr BĂĄn Katona JĂłzsef ĂĄltal megfogalmazott szemrehĂĄnyĂĄsa: csak összetett kĂ©zzel vĂĄrakoztok, hogy majd helyettünk fog dolgozni a sors?
EnnĂ©l a Hitel-ben tovĂĄbblĂ©p SzĂ©chenyi: „Mozdulnunk kell (…), s nehogy hĂĄtrafelĂ© nyomattassunk, lĂ©pjünk inkĂĄbb elĂ”re! (…) A lehetĂ” jĂłt akarom elĂ©rni (…) Nem nĂ©zek Ă©n, megvallom annyit hĂĄtra, mint sok hazĂĄmfia (…), nincs annyi gondom tudni: valah mik voltunk, de inkĂĄbb ĂĄtnĂ©zni: idĂ”vel mik lehetünk. A mĂșlt elesett hatalmunkbĂșl, a jövendĂ”nek urai vagyunk” e mondatok a Hitel befejezĂ” szavai. Volt, aki mozdult. Mit tett a nĂ©p mĂĄrcius 15-Ă©n PetĂ”fi Ăgy emlĂ©kezik:a vĂĄlasztmĂĄny, amelynek tagja PetĂ”fi „ legalĂĄbb hĂșszezer ember kĂsĂ©retĂ©ben fölment a helytartĂł tanĂĄcshoz Ă©s elĂ”adta kĂvĂĄnatait. – olvashatĂł PetĂ”fi naplĂłjĂĄban – A nagymĂ©ltĂłsĂĄgĂș helytartĂł tanĂĄcs sĂĄpadt vala Ă©s reszketni mĂ©ltĂłztatott, Ă©s öt perc tanĂĄcskozĂĄs utĂĄn mindenbe beleegyezett: A katonasĂĄgnak kiadatott a tĂ©tlensĂ©gi rendelet, a censura eltöröltetett, Stancsics börtönajtaja megnyilt. TĂĄncsicsot diadallal hozta ĂĄt a tömĂ©ntelen sokasĂĄg Pestre” Volt, akiket mozgĂłsĂtani lehetett. CeglĂ©d fĂ”terĂ©n hangzottak el Kossuth Lajos mĂĄig hallhatatlan szavait, melyet szĂĄjhagyomĂĄny Ă”rzött meg: „HozzĂĄd jövĂ©k el DerĂ©k magyar nĂ©p ElĂĄrult hazĂĄm remĂ©nye, vĂĄra, oszlopa” ErrĂ”l JĂłkai Ăgy emlĂ©kezik: „ CeglĂ©d vĂĄsĂĄrterĂ©n mĂĄr egy felzĂșgĂł tenger vĂĄrt reĂĄ, fĂ©rfi fĂ”k tengere, melyet hullĂĄmmĂĄ paskoltak fel szavai..”A ToborzĂł szavai utĂĄn egy zĂĄszlĂłalj teljesen felkĂ©szülve Lackovich szĂĄzados vezetĂ©se alatt indult el Pestre. A magĂĄt örökkĂ© tisztĂĄnlĂĄtĂłnak kĂ©pzelĂ” utĂłkor bölcsessĂ©gĂ©vel ma azt mondhatnĂĄnk, hogy mi sohasem vĂĄrtuk ki s Ăgy nem is hasznĂĄlhattuk ki a kellĂ” pillanatot, azt a bizonyos törtĂ©netit. Hogy mi sohase mĂ©rtük föl reĂĄlisan erĂ”nket, lehetĂ”sĂ©geinket a magunk-elszĂĄnĂĄs helyzeteiben. Csakhogy a szabadulĂĄsvĂĄgy ritkĂĄn latolgat esĂ©lyeket. Nem veszi tudomĂĄsul, hogy GĂłliĂĄtot csak a bibliai törtĂ©netben szokta leterĂteni DĂĄvid parittyaköve.
MĂĄr 163 Ă©ve, hogy atyĂĄink Ășj nemzetet hoztak, melynek lĂ©nyegĂ©t a szabadsĂĄg, mint ĂĄltalĂĄnos Ă©rtĂ©k Ă©s a törvĂ©ny elĂ”tti egyenlĂ”sĂ©g elve adja meg. Tudunk-e mi mostaniak mĂ©ltĂł utĂłdai lenni az elĂ”ttünk jĂĄrt ifjaknak, Ă©rtĂ”-e mĂ©g a szĂvünk, lelkünk, agyunk ama „rĂ©gi” MĂĄrcius befogadĂĄsĂĄra. Nekünk Ă©lĂ”knek kell annak a befejezetlen munkĂĄnak ĂĄtadni magunkat, amelyet az elĂ”dök oly nemesen elĂ”re vittek. Rajtunk a sor, hogy magunkat az elĂ”ttünk ĂĄllĂł nagy feladatnak szenteljük.
Amikor fönnmaradĂĄsunk Ă©s remĂ©ljük fölemelkedĂ©sünk lehetĂ”sĂ©geit kutatjuk, gyakran megfeledkezünk rĂłla, hogy közben minekünk olyan javaink is vannak, melyeket soha senki sem tudott tĂ”lünk elidegenĂteni. Nyelvünk, zenĂ©nk, irodalmunk, mĂ»vĂ©szetünk, szellemi nagysĂĄgaink – mint az egĂ©sz reformkori Ă©s 48-as nemzedĂ©k — egyszĂłval a kultĂșrĂĄnk. MĂ»veltsĂ©günk megĂ”rzĂ©se, gyarapĂtĂĄsa az elkövetkezĂ”kben tehĂĄt lĂ©tkĂ©rdĂ©s lesz szĂĄmunkra. Ha ugyanis sikerül kultĂșrĂĄnkat megtartanunk — ez a kultĂșra, ez az öröksĂ©g lesz az, ami a jövĂ” Ă©vezredre is meg fog bennünket tartani.
Mostoha sors jutott ennek az öröksĂ©gnek az elmĂșlt több mint mĂĄsfĂ©lszĂĄz Ă©vben – elhalvĂĄnyult nem egyszer kiveszni lĂĄtszott tudatunkbĂłl. VilĂĄgosnĂĄl valĂłban elveszett-e minden? TalĂĄn elveszett volna, ha egy ugyanolyan nĂ©p kĂ©nyszerĂttetik fegyverletĂ©telre, amelyik több mint esztendĂ”vel elĂ”tte a mĂĄrciusi ifjak mögĂ©-mellĂ© ĂĄramlott lelkes özönlĂ©ssel. Akit 1849. nyarĂĄn a csatamezĂ”n legyĂ»rt a többszörös tĂșlerĂ” „az” mĂĄr egy szabadsĂĄgharcĂĄt tudatosan vĂĄllalĂł-harcolĂł magyarsĂĄg. Egy nĂ©pbĂ”l nemzet lett. A forradalmat indĂtĂł mĂĄrcius 15-e jelkĂ©p lett: a kivĂvott szabadsĂĄg megĂ”rzĂ©sĂ©nek Ă©s az elvesztett szabadsĂĄg visszaszerzĂ©sĂ©nek szimbĂłluma.
MĂĄrcius 15-e Ă©vrĂ”l Ă©vre, arra is kĂ©sztet bennünket, hogy e napon megĂĄlljunk Ă©s elgondolkozzunk, mi is a szabadsĂĄg? Mi az, amiĂ©rt oly sokan Ă©letüket ĂĄldoztĂĄk az emberisĂ©g törtĂ©nelme sorĂĄn. GrĂłf SzĂ©chenyi IstvĂĄn - a legnagyobb magyar - Ăgy hatĂĄrozta meg: „A szabadsĂĄg, az Istennek ezen legszebb ajĂĄndĂ©ka, mint a gyĂ©mĂĄnt a bĂ©rczek keblĂ©ben Ășgy van az emberek elĂ”tt mĂ©lyen rejtve, s az, a mi Ă”ket legbizonyosabban boldogĂtanĂĄ, elĂ”ttök Ășgy szĂłlvĂĄn ismeretlen jĂł.“
Meg kell becsülnünk azt a szabadsĂĄgot, amely annyi nemzedĂ©knek nem adatott meg, ami esĂ©lyt ad arra, hogy emberhez mĂ©ltĂł Ă©letet Ă©lhessünk, a sajĂĄt embersĂ©günkbĂ”l, a sajĂĄt akaratunk szerint. Köszönöm figyelmüket.
|
|
| |
|
| |
| |