Egy kormányhatározat szerint a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelõs kormánybiztosnak hétfõig, 24-ig kell elkészítenie a távolsági és Budapest elõvárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepcióját. A
blog oldal szerint az elkészült tervek többek között a mellékvonalak drasztikus megnyirbálását is magában foglalják.: Mint írják, a birtokukba jutott dokumentumok szerint 1874 kilométeren szûnne meg a vasút, vagy adnák át azt más mûködtetésbe. E vonalak között van a Csorna – Hegyeshalom szakasz is.
Vár a VolánA Kötött Pálya szerint a vonalakat országos és regionális kategóriákba sorolták. Az elsõ kategóriába tartozó pályákat a MÁV üzemelteti, a regionális kategóriába soroltakat pedig valamilyen helyi vasút. A harmadik kategória szerint a MÁV által fenntartott pályán a régiók rendelnék meg a vonatokat. A jánossomorjai vonal a negyedik kategóriába tartozik, ez pedig a szolgáltatóváltásra kijelölt vonalak halmaza. A Kötött Pálya szerint a nagyobb forgalmú utakat a Volán kapná meg, vagyis itt oldják meg buszokkal a közlekedést a lakosok.
Ahol volt, ott maradA minisztérium ellenben cáfolja a sajtóértesüléseket. Szerintük az elkészült menetrendi koncepció nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra. „A tervezet azokat a szakmai, gazdaságossági, és hatékonysági megfontolásokat rögzíti, amelyek mentén javulhat a közösségi közlekedésre fordított költségvetési források felhasználása, bõvülhet a szolgáltatók közötti együttmûködés, nõhet a szolgáltatási színvonal és erõsödhet az ágazat versenyképessége az egyéni közlekedéssel szemben. A minisztérium arra kéri a szakmai szervezeteket és a szakújságírókat, hogy egyetlen, forrás megnevezése nélkül közölt, bizonytalan eredetû táblázat alapján ne vonjanak le megalapozatlan és elhamarkodott következtetéseket, ne vegyenek részt felesleges és indokolatlan pánikkeltésben. Azokon a vonalakon, ahol eddig biztosítva volt a közösségi közlekedés, ott ez a lehetõség továbbra is fennmarad. ” – olvasható a Közlekedési Minisztérium közleményében.
Újabb reformA blog szerint az
Antali Károly kormánybiztos által fémjelzett tervek hasonlítanak a 2006-os Kóka-féle reformokhoz, amibõl szinte csak a vonalbezárások valósultak meg. Ekkor egyébként a Jánossomorján áthaladó szakasz is szerepelt egy ideig azon vonalak között, ahol megszüntette volna a személyforgalmat a kormány.
„Reálértéken szinte ugyanannyi megtakarítást, évi 40-50 milliárdot ígértek akkor is, mint most (60-70 milliárd). Végül 2007. tavaszán 14 vasútvonalon szûnt meg a forgalom. A vonalbezárások miatt egyetlen fõvel sem csökkent a MÁV-csoport létszáma, 2007 óta a MÁV soha, egyetlenegyszer sem tudott kimutatni érdemi megtakarítást az akkori intézkedés nyomán.” – olvashatjuk az internetes oldalon.
Az országos és regionális menetrendet október végén rendelheti meg a szakminiszter a szolgáltatóktól.
HT - BA