Új forgalmi rend bevezetését tervezi az önkormányzat Jánossomorján. A most elkészült javaslatban több mint 300 új jelzõtábla kihelyezése és lakó-pihenõ övezet kialakítása is szerepel. A cél a közlekedés biztonságosabbá tétele. A város forgalmi rendjét a nyolcvanas években vizsgálták felül utoljára.
308 darab új táblát kell vásárolnia a városnak az új forgalmi rend tervezet szerint, ami összesen közel négymillió forintba kerül. Legnagyobb részük elsõbbségadás kötelezõ tábla lesz. Azért van rájuk szükség, mert a jelenlegi rendszer nem a városi életformához igazított, kisebb fogalomra tervezték, és ma már nem biztonságos. Utoljára a nyolcvanas években korszerûsítették. Jelenleg ezer fõre 280 személyautó jut, és ez a szám öt éven belül megduplázódhat. A tervet a mosonmagyaróvári önkormányzat városfejlesztési osztályvezetõje, Kalincsák István dolgozta ki a jánossomorjai önkormányzat megbízásából. Mint mondja, elsõsorban a biztonságot tartotta szem elõtt. Koncepciójának fontos része a lakó-pihenõ illetve korlátozott sebességû övezetek kialakítása, ezzel sok táblát meg lehet spórolni. Az övezetekben ugyanis a harmincas sebességkorlátozást csak az övezet végét jelzõ tábla oldja fel, a keresztezõdések nem, ezért kell kevesebb tábla. Harmincas övezet lesz a Móricz Zsigmond utca, a Kereszt és az Arany János utca, a Nándor és annak folytatásában az Óvoda utca, de például az Iparos utca is. Lakó-pihenõ övezetet alakítanak ki a három Hársfa utcából. Somorján egyirányúsítják az Iskola utca elejét, tehát a Kossuth utcából nem lehet majd ide behajtani, csak a Szent István utca felõl. De például a Lajos utca is csak az Erdõsor utca felõl lesz megközelíthetõ, a vasút felõl nem. A város Csorna felõli végén lévõ, sárgán villogó veszélyjelzõt a javaslat szerint áttennék a péteri iskolához, ehhez azonban még a közútkezelõ hozzájárulása is szükséges. A tervben nem szerepel a fõutca és a 86-os út városunkon átmenõ szakasza, ezek szabályozása ugyanis a közútkezelõ felelõssége. A többi utca forgalmi rendjét viszont az önkormányzatnak kell felülvizsgáltatnia törvényi elõírás szerint ötévente, így ezzel a mostanival fontos jogszabályi kötelezettségnek felel meg a város. Balesetek is indokolják a változtatást, ezért több olyan helyen is igyekeztek tisztázni a forgalmi rendet a kidolgozók, ahol valamilyen baleset történt, mint például a két évvel ezelõtti halálos baleset, amikor a templom közbõl kihajtó biciklist gázolta el a Dicsõfi utcán haladó személyautó. Azóta itt kint van az elsõbbségadás kötelezõ tábla a templom közbõl érkezõknek. Ilyen esetekben igyekeznek majd még konkrétabbá tenni a forgalmi rendet. De hogy ne az ilyen pánikszerû intézkedések legyenek a jellemzõek, fontos átgondolt koncepció szerint haladni, erre is jó ez a mostani átfogó tervezet, annál is inkább, mert a város turizmus szempontjából is fejlõdés elõtt áll az Ausztria illetve a Fertõ tó felõl érkezõ forgalom miatt. A változás elfogadásáról júniusi ülésén dönt a képviselõ-testület. Ebben a tervben azonban csak táblákról van szó. A szakemberek javasolják egy olyan hosszabb távú közlekedési koncepció kidolgozását is, amelyben például körforgalmak, lassítószigetek szerepelnek, hiszen több olyan problémás csomópont is van, ahol igazán csak ilyenekkel lehet szabályozni a forgalmat.
|