25 évre
Mint azt Kurunczi Károly az ülésen elmondta, a minisztérium levelét öt munkanappal ezelőtt kapták készhez, sok képviselő csak az ülésen találkozhatott a levéllel. (A tájékoztató október 27-ével tölthető le a minisztérium honlapjáról, és úgy tudjuk, -elektronikus- levélben is ekkor küldték el azt az önkormányzatoknak. A levélre mi is többször hivatkoztunk a témával foglalkozó cikkeinkben az elmúlt hetekben, azt olvasóink is elérhették honlapunkról.)
„A levélben leírtak alapján nem tudunk felelős döntést hozni, de még csak döntésre sem tudom előterjeszteni az ügyet. A tájékoztató szerint ugyanakkor csak 25 éves szerződés megkötésére nyílik lehetőség. …de nem is ecsetelném tovább, mert indulatba jövök!” – mondta az ülésen a polgármester.
Nem toljuk a vonatot!
Molnárné Dr. Mihályi Zsuzsanna cinikus hozzáállásnak nevezte, hogy a minisztérium most úgy tesz, mintha nem ő akarná megszüntetni a vonalakat, hanem az önkormányzatok nem vállalják a feladatot. Holott nem adott lehetőséget a feladat alapos átgondolására sem.
„Nekünk kell tolni a vonatot?! Ellen kell állni annak, hogy ránk lőcsöljék a működtetést!” – mondta Szabó Rudolf. Ez az önkormányzatok számára csakis önként vállalható, nem pedig kötelező feladat, most mégis ultimátummal van dolga a testületnek a képviselők szerint.
Az ő nyelvükön
Luka János felvetésére a testület úgy döntött, a saját eszközeivel válaszol a tárcának: „Mivel nem tartalmaz a kötelezettségekre vonatkozó adatokat a kapott levél, hiánypótlásra kérjük fel a minisztériumot, és küldjük vissza a levelet, mert nem tudunk dönteni. Akár az államigazgatási szerveknél.” – javasolta a képviselő.
A minisztériumnak küldendő levélben e mellett – Lőrincz György indítványára – az is szerepelni fog majd, hogy Jánossomorja tiltakozik az eljárás és a bezárás ellen. „Ki kell jelentenünk, hogy szeretnénk, ha megmaradna a vasúti személyszállítás, már csak a lelkiismeretünk miatt is!” – mondta.
Visszafogott
Fazekas Imre ugyanakkor mértéktartásra intette a testületet, mondván, autóval járva sokszor látja az átkelőben, hogy igencsak üresek a vonatok. Ha pedig valamit a minisztérium akar, akkor úgysem tudjuk megakadályozni, ezért sem lenne szerencsés egy felháborodott levél, mondta. Lőrincz György válaszul kijelentett, szerinte sok jel mutat arra: a MÁV tudatosan építette le évek alatt itt a vonatközlekedést, ezért van átlagban húsz fő a vonatokon. Rosszak a csatlakozások, gondozatlanok a kocsik…
Ingázás
Radics Kálmánné ehhez csatlakozva elmondta, ha a buszjáratok nem sűrűsödnek a vonat megszüntetésével, akkor sok embernek jelent majd gondot a napi közlekedés. A vasutat igénybe vevő diákok mellett ugyanis többen Csornára járnak a kórházba, orvoshoz. Ha busszal kell megoldaniuk az ingázást, akkor a jelenlegi járatokkal akár egy teljes napot is igénybe vehet, amíg megfordulnak.
86-os szemszögből
Balsay Sándor is értetlenül áll a szándék felett, hiszen nemrég látott napvilágot, hogy a vonalat villamosítják, korszerűsítik, ami a személyközlekedést is olcsóbbá és kihasználtabbá teheti. „Szomorú, hogy miközben a 86-os főút mentén lakók folyamatosan demonstrálnak a forgalomcsökkentés érdekében – legközelebb november 12-én egy, az egész 86-ost érintő megmozduláson – addig az állam olyan intézkedéseket hoz, amivel a személyforgalmat minél jobban a főútra tereli.”
Szomszédok
Dr. Kurunczi Károly ugyanakkor tájékoztatta a testületet, hogy környező települések döntései felől. Elmondta, Bősárkány, bár szeretné a vonal megtartását, anyagi lehetőségei nem engedik, hogy hozzájáruljon a működtetéshez. Mosonszolnok, ahol kedden tárgyaltak az ügyről az önkormányzati képviselők, elutasítja az intézkedést. Fontosnak tartják a személyforgalom üzemeltetését, ám nem kívánják átvenni ezt az állami feladatot. Szóba került az is, hogy a település a rajta átmenő teherforgalom bojkottjával is felléphetne a személyszállítás megtartásáért.
Tegnapig 10 vonal 34 önkormányzata jelezte, hogy átvállalná a működtetést, közölte a minisztérium.
Más téma
A rendkívüli testületi ülése e mellett jórészt adminisztratív döntéseket hozott. Módosították a körzeti iskola alapító okiratát, követve az eddigi apróbb változásokat – mint például az újrónafői iskola megszűnését, a létrejött integrált oktatást, a gyermeklétszámot. Bejelentették ugyanakkor, hogy pályázni fognak a Klafszky-iskola felújítására a közeljövőben. Elfogadták e mellett a város 2008 évi belsőellenőrzési tervét is. E szerint jövőre a bölcsőde kerül górcső alá.
Egyházi beszámoló
Az ülésen e mellett még Czank Vilmos címzetes kanonok plébános is beszámolót tartott, melyben ismertette az éppen ötéves tevékenysége alatt elvégzett munkát, és az önkormányzati támogatásból megvalósult felújításokat. Egyben megköszönte a testületnek az eddig hozzájárulást és a bizalmat. Biztosította a testületet, hogy szigorú ellenőrzést gyakorlol a támogatások felhasználása felett.
Kurunczi Károly válaszul elmondta, az itt élők és az ide látogatók is örömmel látják a támogatások eredményét, hiszen az elmúlt években a plébános úr eltökéltségének hála, több köztéri, egyházi építmény is megszépült. A polgármester biztosította Czank Vilmost, hogy a város teherbírásához mérten ezután is támogatja majd az egyházközségeket, egyben töretlen lelkesedést kívánt a felújítások folytatása terén.
HT


