A személy- és teherszállítás fejlődése mellett akár a 86-os út nagy forgalma ellen is megoldást nyújthat a Hegyeshalom-Csorna vonal pályavillamosítása. Az engedélyeztetési eljárással már elindított, több mint 5 milliárd forintosra tervezett beruházás munkálatai előreláthatóan jövő év nyarán kezdődhetnek.

 

Állami beruházásként villamosítják a településünkön is átmenő Hegyeshalom-Csorna-Porpác vasútvonalat. A jelenleg Szombathelytől Porpácig áram alatt lévő sínpálya ezzel Hegyeshalomig egészülne ki (lásd a térképet itt), így észak–dél irányú tranzitútvonal nyílna a térségben. Erről Nagy Károly a MÁV Szombathelyi Területi Igazgatóságának beruházási osztályvezetője beszélt televíziónknak.

Elmondta, e vonal villamosításával egy időben a Szombathely–Nagykanizsa vonalat is elektromos vezetékekkel szereli fel a MÁV. Ez azt jelenti, hogy a szlovák határtól Szerbiáig gyors tranzitútvonal jöhet létre a térségben. Eddig csak Budapesten keresztül folyhatott ilyen forgalom, így e beruházás esetében rég szükséges fejlesztésről van szó, amit a piac igényei is diktálnak. A villamosítással megszűnik az eddig jellemző, sok időt elvonó mozdonycsere. Eddig például Csornán le kellett váltani a villanymozdonyokat dízel üzeműekre, ami legalább 18 perc várakozást okozott. A vonalon a Szombathely és Porpác közötti szakasz mellett még a Hegyeshalomtól Mosonszolnokig futó pályát villamosították korábban, de ez mára elavult. A beruházás keretében ezt is felújítják majd.

Előnyök
Az áramosításnak több előnye is van. Egyrészt környezetbarát technológiáról van szó, amely lehetővé teszi a már több tízéves dízelmozdonyok lecserélését is. A megállóhelyek, pályaudvarok térvilágítása is megoldhatóvá válik ezzel, így a lámpákkal szebbé, és ami még fontosabb, biztonságosabbá tehetők az állomások. De a váltók fűtését is rákapcsolhatják a rendszerre, így elkerülve a fagyások és hófúvások okozta balesetveszélyes helyzeteket, könnyebbé téve a dolgozók munkáját. A szerelvények előfűtéseit is villamosítják majd, ezzel megtakarítva az eddigi dízel előfűtés költségeit.
Csökkenhet a kamionforgalom is
A régió településeinek azonban talán a munkálatok legfontosabb hozadéka lehet, hogy a villamosított pálya alkalmas lesz a 86–os főúton átmenő teherforgalom mérséklésére is, ami a térségben igen nagy problémát jelent. Ezzel ugyanis a nagyobb kamionokat szállító vonatok számára is alkalmas lesz a pálya, ami olcsóbbá teheti a jórészt a déli, délnyugati határokra igyekvő járművek útját. Ez hasonlóan működött korábban a Szeged-Dorozsma és Budapest közötti vonalon is. Itt – a megfelelő rakodóhely kiépülésével – mára rengetek kamiont szállító szerelvényt fogadnak és indítanak a szerb-román határ közeléből.
15 év
A villamosítás a személyforgalom fejlesztésének lehetőségeit is szélesebbre tárja, de a teherforgalom is előnyösebb lehetőségeket kínálhat az ügyfeleknek. Több jánossomorjai nagy cég, akik eddig is vasúton szállítottak, ezután gyorsabban és távolabbra juthatják el szállítmányukat, mondta Nagy Károly. Ezzel együtt azonban a teherszállítás nem lesz olcsóbb, hiszen a beruházás így is nagyjából 15 év alatt térül meg.
Eljárás
A terveket október kilencedikén Hegyeshalomban már bemutatták az érintett hatóságoknak, magánszemélyeknek egy helyszíni szemlén. Akkor azonban elég kevesen érdeklődtek, panaszolta Nagy Károly. (Bár stábunk akkor a helyszínen próbált információt szerezni a tervekről, a sajtó számára nem szolgálhattak felvilágosítással a most megszólaltatott illetékesek.)
A beruházás engedélyeztetési eljárása október 17-én zárult hivatalosan. Eddig semmiféle kifogás nem érkezett a Nemzeti Közlekedési Hatóság Kiemelt Ügyek Osztályához. Bár a gyakorlat szerint még eltévedt szakhatósági tilalmak befuthatnak, Némethné Vikovszky Ágnes, az osztály munkatársa szerint a hónap végére kiadhatóvá válik az engedély.
5 milliárd
Ezek után írják ki a közbeszerzési eljárást, és ha minden a megfelelő ütemben halad, jövő augusztusban megkezdődhetnek a munkáltok, amik nagyjából 12-13 hónapot vesznek igénybe. Bár a végső ár csak a tender lezárultával konkretizálódik nagyjából 5.5 – 5.6 milliárd forintra rúg majd a beruházás teljes költsége.
Megvalósulás
Korábban már volt engedély a Csorna–Porpác vonal villamosítására, akkor azonban forráshiány miatt az átalakítás elmaradt. Ez azonban állami finanszírozású beruházás, megalapozott pénzügyi háttérrel – mondják az illetékesek, így minden valószínűség szerint nem kerül újra a fiókba a terv.

Hauptmann Tamás

-hirdetés- -hirdetés-