Többet kell költenünk az utakra, már a felújítandó utcák sorrendje is a testület elé került. Az önkormányzati ingatlanok kezelésében is lépésváltásra van szükség, ezt szolgálja a teljes körű felmérésük. Különleges alapossággal készült el két terv, és került a testület elé a múlt szerdai ülésen. Jánossomorja önkormányzatának talán legfontosabb munkamódszerbeli újítása a koncepciókban való gondolkodás. Több területen is a hosszú távú célok és az oda vezető utak pontos feltérképezése zajlik. Ennek két sarokpontja az utak felújításáról és az önkormányzati lakások kezeléséről szóló terv.

A lakáskoncepció segítségével dönthet a testület az önkormányzati ingatlanok helyes kezeléséről. A városnak 17 ingatlanon 45 lakása van, ezek zöme szociális vagy bérlakás lakás. Évek óta megoldatlan problémákat okoz ez, de ilyen átfogó módon még nem nyúlt ehhez a témához a testület. E tervre épül majd a város új lakásrendelete, ami szabályozza, hogy mennyi lakást kíván fenntartani és mennyit értékesíteni az önkormányzat. Határoz majd arról, a megmaradókat milyen módokon – szociális, vagy piaci alapon -, és milyen arányban adja bérbe. A terv egy lakásalap létrehozására is javaslatot tett, ami segíti, hogy folyamatosan szakszerűen foglalkozzon lakásaival a város.

Az utakról…

A másik koncepció az utakkal foglalkozik, a mi a város és a lakosság legnagyobb kérdése. Beszédes, hogy külterületi úthálózata nagyjából 95 km hosszú, belterületi útjai 36 km hosszúságúak és több mint 40 van belőlük. Ugyanakkor útfelújítási pályázati lehetőség elvétve akad. – „Ha minden utcát fel szeretnénk újítani, az valamivel többe kerülne, mint a város egymilliárdos teljes éves költségvetése. Ezért hosszú távú tervet készítettünk, hogy hatékonyan és gazdaságosan fordíthassa a forintokat az úthálózatra és eljuthassunk oda, hogy minden városi út aszfaltozott. A város évekre visszamenőleg évente két-három út burkolatának rendbetételét tudta vállalni, jórészt saját forrásból. Most az anyagból látszik, és a testület is egyaránt e mellett foglalt állást: az eddigi éves 20-30 milliós összegnél többet kell költeni az utakra a koncepció elve szerint, és eltökéltek vagyunk e mellett.” – hangsúlyozta Lőrincz György polgármester. Azt, hogy évenként mennyit fordíthat erre a város, még pontosan nem lehet meghatározni. Viszont az elvben egyetértettek a képviselők. Most a koncepció alapján elsőként a legrosszabb állapotú, felületi zárással rendelkező utakat újítja fel az önkormányzat, a kavicsosakat megfelelő murvázással karbantartja, amíg aszfaltburkolattal nem tudja ellátni. Ugyanakkor a jó állapotú utak kezelésére is fordít majd, hogy ne maradjon elhanyagolt útja.

A Lakáskoncepció fontosabb megállapításai

A felmérés szerint az önkormányzati lakások zöme komfortos. Egyetlen vegyes tulajdonú ingatlanon található önkormányzati bérlakás, a többi lakás 100 százalékos önkormányzati tulajdonú ingatlanon fekszik. Ez kedvező, hiszen a vegyes tulajdonú ingatlanok kezelése, fenntartása általában sokkal nehezebb, konfliktusokkal terhelt.

A lakásokat az önkormányzat szociális bérlakásként (35 db), szolgálati lakásként (6 db), és Fiatalok Lakóházaként (4 db) működteti.

Sajnos az épületek műszaki állapota az esetek nagyobb részében sok kívánnivalót hagy maga után. Ez részben a bérbeadónak, részben a bérlők magatartásának köszönhető.

Az önkormányzatnak nem elegendő az éppen jelentkező hibákat kijavítania, hanem egy felújítási programot kell elindítania annak érdekében, hogy a lakásállománya ne szenvedjen el egy komoly értékvesztést.

Ennek érdekében meg kellene fontolni a költségvetésen belül egy elkülönített Lakásalap létrehozását, amibe a bérleti díjak és az esetleges értékesítésből befolyó összegek bevételei kerülnének, és képeznék a felújítások forrásait. (…) Az önkormányzatnak – annak érdekében, hogy a tartósan önkormányzati tulajdonban maradó lakóépületeit felújíthassa – forrásokat kell képeznie. 

Az önkormányzat alapvető célja az kell, hogy legyen, hogy lakásainak egy részét a legrászorultabbak lakhatási körülményeinek megoldására, szociális rászorultság alapján biztosítja. Emellett azonban a Lakástörvény lehetővé teszi, hogy az önkormányzati lakásokat költségelven, vagy piaci alapon hasznosítsa az önkormányzat. A költségelvű bérlakásokat viszont sok önkormányzat üzemeltet már, így ennek alkalmazása városunkban is célszerű lenne. Az épületek műszaki állapota egy komplex felújítási program megindítását indokolja. 

Az önkormányzat új bérlakóház építését – a lakhatás feltételeinek javítása érdekében – csak abban az esetben tudja megcélozni, amennyiben ehhez jelentős mértékű pályázati forrás állna rendelkezésre. 

Fenti célok és feladatok megvalósításával az önkormányzat egy épületállományában megújuló, gazdaságosabban üzemeltethető, a szociális elveket jobban figyelembe vevő lakásgazdálkodás irányába tud elmozdulni. 

Meg kell határozni, hogy az önkormányzat hosszú távon mennyi önkormányzati lakást tud, illetve kíván fenntartani. Mivel a meglévő lakóépületek fenntartása, felújítása jelentős forrásokat igényel, ezért a jelenleginél kisebb számban célszerű meghatározni a hosszú távon önkormányzati tulajdonban megtartandó lakások számát. 

 

Az Útkoncepció fontosabb megállapításai

Jánossomorja önkormányzati kezelésben lévő úthálózata a nyilvántartás alapján 130,7 km, melyből 36,5 km a belterületen, 94,2 km külterületen helyezkedik el. A legtöbb út a mosonszentjánosi városrészben található, és itt a felületi zárásos utak aránya a legmagasabb. Az aszfaltos utak aránya Pusztasomorján, a kavicsos utaké a külterületi lakott helyeken a legmagasabb. A település útjainak több, mint fele aszfaltos, 2/3-a szilárd burkolatú. 

 

 Az aszfaltos útjaink minősége jó, vagy megfelelő állapotú, viszont a felületi zárással készült utak nagy része nagyon rossz állapotban van. A kátyúk is ezeken az utakon vannak a legnagyobb számban, tehát felújítások során ezekre az utcákra kell a legnagyobb figyelmet fordítani. A közepes állapotú aszfaltos utaknál már több helyen hálós repedések láthatók, mely részben teherbírási, részben vízelvezetési problémákra utalnak. Ennek kiküszöbölése érdekében a legkritikusabb szakaszokon árkolással, padkanyeséssel igyekeztünk az elmúlt két évben csökkenteni a csapadékvizes gondokat. Ezt tovább kell folytatni, mert ekkor lehet esélyünk arra, hogy meghosszabbíthatjuk az utak élettartamát. A szilárd burkolatú utak megtámasztással – kiemelt, süllyesztett, vagy ún. K szegélykővel – csak nagyon kevés helyen rendelkeznek. A szegélykő növeli az út élettartamát, ugyanakkor a megvalósításkor növeli a beruházási költségeket. 

Fontos lenne legalább egy három éves program meghatározása, annak érdekében, hogy tervezni lehessen a következő időszak feladatait. Ha csak a rossz állapotú szilárd burkolatú utakat nézzük, akkor is 4 kilométernyi utat kellene sürgősen felújítani, ami 16.879 m2 felületet jelent. Mai áron számolva aszfalt burkolattal és süllyesztett szegéllyel építve ez több, mint 150 millió, szegély nélkül kb. 120 millió forintba kerülne. 

Ha a kavicsos útjainkat szilárd burkolattal kívánnánk ellátni, az ma kb. 800 millió forintot igényelne. Ez az összeg aszfalt burkolattal történő építést tartalmaz. A felületi zárást nem javasoljuk, hiszen annak élettartama rendkívül rövid. 

Ha a közepes minőségű szilárd burkolatú útjainkat is fel akarjuk újítani, akkor mai áron számolva szegély nélkül 320 millió, szegély építésével több, mint 400 millió forinttal kell kalkulálnunk. Ez még nem tartalmazza a több út esetén szükséges szélesítések költségeit. 

Azokon a részeken, ahol nehézgépjármű forgalom, illetve mezőgazdasági gépjármű forgalom is várható, illetve hálózati szerepet betöltő útról van szó, ott javasoljuk a süllyesztett szegély építését.

 

A következő három évre az alábbi javaslatot tesszük:

2017-ben felújítandó utcák:
– Arany János utca 1.104 m2
– Jókai Mór utca 608 m2
– József Attila utca 512 m2
– Ibolya utca 768 m2
– Kiss utca 1.368 m2
– HIPP Kft. előtti út első szakasza 600 m2
– Felsőlókert utca 824 m2

Összesen: 5.784 m2

2018-ban felújítandó utcák:
– Hanság utca 804 m2
– Tó utca 1.384 m2
– Diófa utca 1.144 m2
– Hársfa utca 812 m2
– Rózsa utca 736 m2
– Kápolna (zsák) utca 750 m2

Összesen: 5.630 m2

 

2019-ben felújítandó utcák:
– Malom utca 916 m2
– Bem utca 912 m2
– Kápolna utca 1.412 m2
– Frank utca vége 1.475 m2
– Vásártér utca vége 750 m2

Összesen: 5.465 m2

Amennyiben ezt a programot az önkormányzat végre tudja hajtani, akkor a legrosszabb állapotú utak a városban megújulnak, és ezt követően neki lehet állni a kavicsos utcák szilárd burkolattal történő kiépítésének. 

JTV – HT
2016.12.05.

-hirdetés- -hirdetés-